Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

V hormonech rozdováděném mozku i mysli jsem tudíž měla naprosté jasno v tom, že láska je, když tě kluk vezme za ruku, natrhá kytku kopretin, k narozeninám ti koupí roztomilého plyšáka a a se zaujetím a pochopením ti vždy naslouchá. Na rozdíl od starých a nemoderních rodičů navíc téměř vždy souhlasí s mým viděním světa, zejména co se týče současné hudební produkce a stylem oblékání. 

Děkuji Bohu, že jsem tyto pubertální názory mohla opustit (i když si někdy zasněně říkám, že by bylo hezké, kdyby to takhle fungovalo), k čemuž mi celkem rychle dopomohl i oddací list datovaný do podzimu roku 2004. „Láska je slepá, ale manželství otvírá oči,“ říká vtipné, ale velice výstižné anglické příšloví, a to, co byly před svatbou roztomilé zlozvyky, popisují po pár letech vztahu kriminalisté a právníci jako motivy vraždy. Nechápejte mě špatně, já jsem velkým zastáncem manželství, a to navzdory tomu, že mě má drahá polovička za víc než sedmnáct let svazku vytočila tolikrát, že se to snad nedá spočítat ani všemi vlasy na hlavě (mimochodem já jeho taky). Málokdo nás totiž dokáže naštvat tolik jako naši nejbližší, to jest děti a životní partner, ale je dobré si čas od času připomenout, že v každém vztahu je něco a nikde to není neustále zalité sluncem a přívaly kopretin, plyšáků a romantických vyznání lásky. A pokud má někdo pocit, že tráva je u sousedů zelenější, měl by začít zalévat vlastní trávník, a nebo se aspoň ujistit, že ten úžasný pažit u sousedů je prachsprostá umělotina (byť z dálky dobře vypadající). 

Nedávno jsme měli s manželem covid. Já to přitáhla ze školy a manžel měl dvě čárky na testu o tři dny později. Zcela sobecky jsem měla zlost, že taky odpadnul, protože mi bylo blbě a těšila jsem se, že po víkendu konečně odkráčí do práce a já budu mít doma ticho a samotu na klidné stonání. Zlost jsem na něj měla proto, že zatímco já doma ležela v horečce s potvrzeným coviďákem a kašlala tak, že se otřásaly základy naší bytovky, manžel antibakteriálním ubrouskem dezinfikoval balíčky z Amazonu a nosil v prázdné ulici roušku. „Někdo tam mohl zakašlat a visí to ve vzduchu,“ tvrdil, zatímco mi dával pusu na přivítanou. Odstěhovat se do obýváku na gauč a nebo aspoň nosit tu roušku doma ho ale překvapivě taky nenapadlo. 

Jak šly dny, bylo mu čím dál hůř, a protože u mě se o lehoučkém průběhu mluvit taky nedalo, neměla jsem chuť ani sílu s ním nějak soucítit. Spíš jsem na něj byla ještě víc naštvaná – kdyby se ode mě hned izoloval a nebo si nechal dát stejně jako já posilovací dávku, nemusel na tom třeba teď být tak zle, že. Když z něj pak vypadlo, že navzdory přetrvávajícím teplotám nebere ani ten blbý paracetamol („měl jsem jeden, ale vůbec mi nepomohl“), viděla jsem už rudě úplně. A ano, bez mučení se přiznám, že když pak potřeboval něco podat a já kvůli tomu musela sama vylézt z postele, barvitě jsem si představovala, jak ho pomaloučku, polehoučku rdousím polštářem (a pak to svedu na covid). A bylo mi při té představě velice, velice blaze! Samozřejmě jsem to ale neudělala, protože jednak nejsem sprostý vrah, a jednak mi taky bylo líto nových, drahých polštářů. (Zvlášť když jejich obal manžel tak pěkně vydezinfikoval.)

V té době jsem také nově pochopila, do jaké hloubky míří manželský slib „v dobrém i ve zlém, ve zdraví i v nemoci.“ A to jsem ještě ani tehdy netušila, že pár dnů na to se choť zhorší natolik, že ho odveze sanitka do nemocnice, takže se o něj ještě budu muset bát. „Dokud nás smrt nerozdělí“ totiž najednou nebylo na rozdíl od nedávné představy dušení zánovním polštářem lákavé ani trochu. Naštvaná jsem ale zároveň byla pořád - kdyby se býval očkoval, kdyby se býval izoloval, kdyby býval bral ty léky, co jsem do něj cpala, tak by teď třeba nemusel ležet v nemocnici. Uprostřed té první noci se pak ve mně tak praly a prolínaly emoce strachu a vzteku, že jsem se v jednu chvíli přistihla u myšlenky, že jestli to nepřežije, vystrojím mu za trest hnusný pohřeb!

Teď už jsme ale oba zdraví a zpátky v pracovním procesu, a zase se můžeme smát, povídat si a vytáčet se jak blbostmi (zas nechal hrneček ve dřezu!), tak zásadním rozdílem názorů na některé klíčové otázky. Láska totiž není záplava květin, medvídků, srdíček a romantických vyznání, ať už o Valentýnu nebo kdykoli jindy v roce. K lásce ale patří silné  emoce, zpravidla pozitivní, ale čas od času i ty negativní; kdybych ho totiž neměla ráda, tak necítím vůbec nic a je mi naprosto lhostejný. Čas od času se ta podivná chemie lásky může proto projevit například v touze vyjet si s milovanou polovičkou na romantickou plavbu po přehradě, a najednou mít po hádce o výchově dětí chuť ho v nejhlubším místě shodit do vody s těžkým kamenem u nohy – ale neudělat to. Láska totiž nejsou jen emoce, ale hlavně rozhodnutí dál toho druhého milovat v dobrém i ve zlém, v nemoci i ve zdraví, v chudobě i bohatství, a hlavně v radosti i v naštvání!

 

Autor: Alena Damijo | pondělí 14.2.2022 10:45 | karma článku: 26,00 | přečteno: 782x
  • Další články autora

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma: 32,86 | Přečteno: 3104x | Diskuse| Společnost

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1065x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma: 24,06 | Přečteno: 669x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Kovářova vánoční kobyla

Kovářova kobyla prý chodí bosa. Miluju česká přísloví a vidím v nich hlubokou moudrost věků, ale s tímhle jsem až do nedávna tak úplně nesouhlasila – přece když něco umím, tak tím spíš to udělám doma pro sebe a svou rodinu, ne?

14.12.2021 v 10:45 | Karma: 22,62 | Přečteno: 563x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Ha! Covid! Přišel nezván, nevítán

...domácnost mou otočil a mě tím vytočil! Po více než roce a půl pandemie jsem takto "mrazíkovsky" mohla poprvé zavřeštět i já. Byl pátek ráno, už jsme s dcerkou skoro připravené vyrazit do školy, a zatímco se dítě zubí,...

2.12.2021 v 10:45 | Karma: 25,96 | Přečteno: 943x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Ruské vojsko dobylo další ves, hlásí Moskva. Padnout měla Novobachmutivka

28. dubna 2024  14:27

Sledujeme online Ruská vojska dobyla další vesnici v Doněcké oblasti na východě Ukrajiny, Novobachmutivku, uvedlo v...

TOP 09 má na ministra pro vědu a výzkum čtyři kandidáty, řekl Válek

28. dubna 2024  12:58,  aktualizováno  14:25

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví...

V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku

28. dubna 2024  14:15

Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, zraněním na místě podlehl

28. dubna 2024  11:15,  aktualizováno  13:29

V Ostravě na ulici Rudná poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 110
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2026x
Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na víc než dvacet let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)
Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle (2023)

PŘIPRAVUJE SE:
Srdečné pozdravy z Řecka (Ikar, 07/24) 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com