Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tak, a je to tady. Čtyřicítka!

Život začíná ve čtyřiceti, je ti 18 s 22 lety zkušeností, dvakrát dvacet, jsi stará jen tak, jak se cítíš, bla bla bla... To všechnou jsou dobře míněné řeči, které jsem i já kdysi s úsměvem předávala těm dříve narozeným (sorry!).

A teď to postihlo i mě! Jako něco na tom všem samozřejmě je, a přestože se cítím na pětadvacet, čas od času mě znervózní, že ti krásní úspěšní lidé, s nimiž jsou rozhovory v časopisech, a které považuju za staré a zkušené, jsou často ve skutečnosti o dost mladší než já. Asi už mi fakt není těch pětadvacet, jak si pořád myslím, a evidentně jsem opravdu dospělá, minimálně papírově.

Čtyřicítku si často povědomě asociujeme se zralým usazeným věkem, kdy už jsme vybouřeni, máme nějaké ty životní zkušenosti, ideálně jsme usazeni rodinně, kariérně i bydlením, ale pořád jsme mladí, silní a stateční. My čtyřicátníci (fuj, to zní strašně! Na to než si zvyknu, tak mi bude padesát!) už si ale zároveň trochu bolestně uvědomujeme, že to máme – slovy Zuzany Hubeňákové z knihy Žena na tahu – blíže ke starobnímu důchodu než ke kolébce, a že ač mladí, jsme už vlastně i trochu staří.  

Byla jsem fakt vtipná, když jsem si ještě v jednadvaceti myslela, že třicátníci jsou už starouši téměř za zenitem, či když jsem o chvíli později sama s děsem a hrůzou sfoukávala třicet svíček na dortu a připadalo mi, že teď už mládí definitivně odzvonilo. Na prahu čtyřicítky se nad tím vším shovívavě usmívám a oceňuju, že mám stále paměť jako slon a dokážu si proto živě vybavit, jak jsem měla v pubertě na všechno názor a byla přesvědčena o vlastní neomylnosti, hraničící se vševědoucností, zatímco moji staří nemoderní rodiče se čtyřmi křížky na krku o životě věděli samozřejmě kulový. Teď bych si zpětně nafackovala, ale asi je to věkem a budu si to muset připomínat, abych pro změnu nenafackovala svému pubertálnímu dítěti, které je – pochopitelně po mně – také nesmírně chytré a zkušené.

Další výhodou méhou současného starého zralého věku je to, že nejen že ještě rozumím mladým, ale já už chápu i ty staré. Důchodci pro mě přestali být ti otravní pomalí dědové a babči, co brzdí provoz v obchodech, útočí na slevy i zdravotní centra a mají zastaralé názory a způsoby, ale už je to generace mých rodičů, a ty za staré rozhodně nepovažuju. Vždyť ovládají internet, mají mobily, cestují,... šedesátka už dneska přece není žádný věk, ne? A v těch osmdesátiletých a starších zase vidím junochy, kteří byli ještě nedávno stejně mladí a křepcí jako já, a asi jim to taky přijde jako kdyby to bylo včera. Nechci znít sentimentálně (i když už na to ale začínám mít věk!), ale ono to vážně strašně rychle utíká.

Protože mám tendence vnímat sklenice jako poloplné a ne poloprázdné, musím si vlastně připustit, že už mi sice není dvacet, ale že jsem vlastně za tenhle věk ráda, protože jsem přežila pubertu, hledání sama sebe a smyslu života, jsem usazená a přesto stále plná síly a optimismu. Lety jsem navíc nabyla pár životních zkušeností, a tak už nepovažuju každý problém za nebetyčný, protože mám na vlastní kůži odžito, že nic se nejí tak horké, jako se to uvaří, a že všechno zlé je pro něco dobré.

Sice již dávno nejsem schopná plně fungovat po probdělé noci, tak jako jsem byla před čtvrt stoletím, a o tváři hladké jako dětská prdelka se mluvit taky už nedá, ale ty počínající vrásky u očí mě osobně vůbec neobtěžují. Beztak jsou určitě od smíchu. A navíc, a to především, jako křesťan vím, že to nejlepší mám teprve před sebou, a že na tu nadcházející druhou půlku života (bude-li mi dopřána) nejsem sama!

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Alena Damijo | pátek 22.3.2019 10:30 | karma článku: 26,46 | přečteno: 1372x
  • Další články autora

Alena Damijo

Tulipánové radovánky

Miluju jarní květy, a když dcera navrhla, že bychom mohli zajet na tulipánové pole na jihu Anglie, nadšeně jsem souhlasila. Už léta toužím navštívit Holandsko a procházet se tam mezi nekonečnými lány

1.5.2024 v 11:00 | Karma: 10,05 | Přečteno: 175x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma: 32,86 | Přečteno: 3116x | Diskuse| Společnost

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1073x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma: 26,00 | Přečteno: 787x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma: 24,06 | Přečteno: 671x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Rusko kvůli „provokacím Západu“ ověří přípravu taktických jaderných zbraní

6. května 2024  10:51,  aktualizováno  13:32

Rusko chystá manévry zahrnující přípravu rozmístění a použití taktických jaderných zbraní. V...

Evropa je priorita, řekl Si Ťin-pching v Paříži. Macron ho usadil k holému stolu

6. května 2024  13:31

Čína považuje Evropu za prioritu své zahraniční politiky a na vztahy s Evropskou unií pohlíží ze...

Žena v podchodu napadla dívku i muže. Policie hledá svědka, který loupež překazil

6. května 2024  13:23

Agresivní třiatřicetiletou ženu, která zaútočila na náhodně procházejícího muže jen proto, že jí...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 111
  • Celková karma 10,05
  • Průměrná čtenost 2008x
Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na víc než dvacet let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)
Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle (2023)

PŘIPRAVUJE SE:
Srdečné pozdravy z Řecka (Ikar, 07/24) 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com