Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prosím nerušit, introvertím!

Tak já se teda veřejně přiznám: Jsem introvert. Velký. Kdo mě nezná, má mě ale často za extrouše, protože vidí, jak se vesele a (zdánlivě) uvolněně bavím a v práci (zdánlivě) suverénně promlouvám k davu lidí.

Stereotypně jsou extroverti vnímáni jako čilí a společenští jedinci, co se chtějí  neustále družit, mluví non stop, jsou obklopeni davem a jdou z akce do akce. Snadno a rychle se rozhodují, jsou spontánní, energičtí, změna je pro ně vzrušující dobrodružství. Introverti jsou pak zase často zobrazováni jako nudné šedé myšky s brejličkami, co v tichu domova hltají knihy, mají problém promluvit ve skupině, radši píší patnáct minut e-mail, než aby zatelefonovali, a ze změn jsou odvázaní jak hladová veš, co vidí jen pleš. (Celá já, minus brýle.)

Na tom je spousta pravdy, ale intro- či extroverze nespočívá v ukecanosti či knihomolství, ale především ve způsobu, jakým dobíjíme své baterky. Pokud je typický extrovert unavený, udělá mu většinou dobře jít někam do šumu a hezky se pobavit s přáteli. Jestliže je však unavený typický introvert, má zpravidla jedinou touhu – jít domů, zavřít za sebou dveře, vypnout telefon a obklopit se krásnou tichou samotou.

Protože jsem úča, trávím celý den s malými i velkými bytostmi, což je krásné a naplňující, ale také často velmi vysilující; ostatně každý, kdo pracuje s lidmi,  mi dá za pravdu. Z titulu své funkce ještě navíc pravidelně organizuju výlety a kulturní a společenské akce; nesmírně mě baví vymýšlet program, logistiku a posléze pozorovat ten radostný šum a dětské nadšení, ale už mi pak bohatě stačí být někde v pozadí a třeba umývat nádobí.

Pozoruju, že s věkem introvertím čím dál víc, a předloni jsem dokonce i přestala obědvat ve sborovně. Ne, že bych své kolegy neměla ráda – mám je dokonce moc ráda – ale po několikahodinovém vyučování za sebou a dalších pár hodinách před sebou už nemám sílu dál mluvit, natož třeba ještě řešit při jídle nějaké pracovní záležitosti. Před časem jsem si sice dala jako závazek strávit ve sborovně aspoň jednu obědovou přestávku týdně, ale pak jsem si jen vyčítala, že to nedodržuju, takže už radši nezávazkuju. Dlabanec si ve sborovnové mikrovlnce tedy jen ohřeju a zašiju se u sebe ve třídě. Samozřejmě s knihou! Když mám kliku, nikdo mně během těch dvaceti minut nevyruší. Když ji nemám, musím si připomínat, že mě od vyšetřování papírové vraždy ruší jen jeden milý člověk, a že na rozdíl od stránek knihy nepůjde o život.

Po práci dojdu domů a chci jediné – prázdný pokoj, ticho, knihu a počítač. Pokud po mně někdo něco chce, ideálně by měl zformulovat svou žádost či otázku tak, abych na ni mohla buď pokývat hlavou, nebo zavrtět krkem. Manžel – extrovert – nejprve hudroval, že se s ním po příchodu z práce vůbec nebavím, ale po několika letech pochopil, že je pro všechny lépe, když se mi na  nějakou dobu odklidí z cesty a nechá mě hezky tiše introvertit. Řečeno slovy jedné mediální hvězdy – dejte mi hrnek čaje, posaďte mě někam do rohu a všichni buďte zticha!

A protože nám pomalu končí prázdniny a dovolené, měla bych jednu velkou prosbu – buďte na nás introverty hodní a dopřávejte nám chvíle ticha, klidu a času na rozmyšlenou, než zareagujeme. Pamatujte, že my vás máme rádi a neignorujeme vás, ale na konci dne jsme často prázdní jak baterka v telefonu, a prostě se jen potřebujeme zase nabít. Za poskytnutý čas se vám pak hojně odměníme – nejen že dostanete skvělé tipy na skvělé knihy, ale hlavně vám zase budeme schopni dlouho naslouchat (a obdivovat, že vás neděsí mluvit ve skupině lidí a dokážete přemýšlet nahlas, pohotově odpovídat a spontánně se rozhodovat)!

Autor: Alena Damijo | čtvrtek 30.8.2018 10:45 | karma článku: 24,83 | přečteno: 1019x
  • Další články autora

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma: 32,86 | Přečteno: 3104x | Diskuse| Společnost

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1065x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma: 26,00 | Přečteno: 782x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma: 24,06 | Přečteno: 669x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Kovářova vánoční kobyla

Kovářova kobyla prý chodí bosa. Miluju česká přísloví a vidím v nich hlubokou moudrost věků, ale s tímhle jsem až do nedávna tak úplně nesouhlasila – přece když něco umím, tak tím spíš to udělám doma pro sebe a svou rodinu, ne?

14.12.2021 v 10:45 | Karma: 22,62 | Přečteno: 563x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 110
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2026x
Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na víc než dvacet let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)
Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle (2023)

PŘIPRAVUJE SE:
Srdečné pozdravy z Řecka (Ikar, 07/24) 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com