Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Anglicky dobře a zvučně

aneb "Stop knitting my head - Přestaň mi plést hlavu!" <*)))<   Jedním z důvodu, který žene tisíce mladých Čechů do autobusů linky Praha-Londýn, je kromě neúspěchu u přijímacích zkoušek na VŠ a neochoty zapojit se

 

do budování našeho kapitalistického státu touha naučit se angličtině. A ta je pak také to, s čím tu nejvíce zápasíme. 

Když jsem před osmi lety dorazila do Londýna, byla jsem sice schopna se víceméně domluvit, ale byla to bída s nouzí jak po stránce gramatické, tak co se slovní zásoby týče. Moje aupair rodina mě pak navíc začala po čase tyranizovat tvrzeními, že se moje angličtina nejen nelepší, ale dokonce horší. Nechtěla jsem být přehnaně sebekritická, ale uvědomila jsem si, že si např. celkem v pohodě vystačím s pouhými šesti slovesy – to be (být), to have (mít), to make / to do (dělat), to eat (jíst), to spoil (zničit) a to put (všechno ostatní, co potřebujete vyslovesit, položením počínajem a mazáním chleba konče).

Celkem bez problémů jsem také občas znenadání a zcela spontánně přecházela z angličtiny do češtiny nebo ze zbytku paměti vylovila nějaké to německé slůvko; na poště jsem několikrát naprosto suverénně žádala o “seven marks to Europe” a vůbec mi na tom nepřišlo nic divného. (Je s podivem, že ani paní pokladní ne a inteligetně vyvalila sedm známek, za kteroužo chápavost jí zpětně děkuji.)

Angličtina je jazyk záludný a rafinovaný; jehož zákeřnost spočívá především v tom, že jinak se píše a jinak čte. Např. slůvko ”cupboard” (skříňka) se jako ve většině normálních jazyků nečte prostě ”cupboard”, ale ”kabt”, což považuji za ránu pod pás, protože to většina začátečníků není schopná najít ve slovníku, a je to pro ně tudíž neporozumitelné. Má to však i své výhody, které ovšem plně objevila, pochopila, využila a rozvinula až moderní esemesková doba. Rozdíly v psanosti a čtenosti působí totiž to, že dvě graficky naprosto odlišná slova jsou naprosto totožná foneticky, tudíž je možno je nahradit a ušetřit při mačkání zpráv tolik potřebné a tolik drahé znaky. Takže ”for you too” může vypadat jako ”4 u 2” (ušetří 6 znaků), ”See you tomorrow” jako ”C u 2moro” (ušetří dokonce 7 znaků), atd. Takové možnosti nám čeština poskytuje jen velmi limitovaně; no uznejte sami, kolikrát jste do esemesky potřebovali napsat me2d?.

Jako má každá mince dvě strany, má i toto kromě velkých výhod i nemalé nevýhody. Šestiletý chlapeček v mé aupair rodině třeba jednou přišel za maminkou s plačtivým dotazem, jestli si ho vážně koupili? Maminka nechápala, jak na to přišel, a tak chlapec ukázal vychrtlým prstíčkem na svou fotku z dětství, na níž je zachycen ve slušivém námořnickém oblečku s nápisem ”sail” (plavit se), jež se ovšem čte podobně jako ”sell” (prodávat) či dokonce stejně jako ”sale” –  sleva, výprodej. Chudák dítě!

Nemalé potíže působí v angličtině také přízvuk, daný stylem výslovnosti horká brambora v puse. Marně se do toho snažím proniknout, a když už se mi podle mého názoru zadaří, většinou mé okolí odmění mou snahu shovívavým úsměvem a komentářem typu: ”Ty máš tak roztomilý český přízvuk! ” Připadá mi na oplátku velmi roztomilé, když mi někteří lidé v Česku říkají, že mám přízvuk anglický. Haha! Přátelé, kdeže anglický, ale zpěvný západočeský!

 

Když si toto všechno uvědomíme, společně s faktem, že chtě nechtě, na jeho popularitu nehledě, angličtina JE cizí jazyk, není divu, že člověk občas nerozumí nebo plácne nějakou tu hloupost. Zvláště pro začátečníka je proto vhodné osvojit si hned několik výrazů pro vyjádření neporozumění. Ovládáte-li jich totiž několik, vyhnete se trapné a zoufalé jednotovárnosti konverzace, kdy pořád jenom dokola opakujete ”pardon me?” Když to ovšem vhodně prostřídáte se ”sorry? ”, "what did you say?", ”I don´t understand” či prostě přihlouplým výrazem obličeje, je hovor hned pestřejší.

 

Obecně se o cizích jazycích tvrdí, že není tak důležité porozumět každému slůvku, jako správně zachytit význam věty, celku. To je pravda. Někdy ovšem jedno malé slovíčko může vést k jednomu velkému trapasu. Po mém příjezdu do Anglie napadl sníh a holčička, o níž jsem se starala, se mi jednou ráno zeptala, proč sníh mizí. Vysvětlila jsem jí, že to je teplem. Zatvářila se udiveně, a tak jsem jí podala velice odborný a sofistikovaný výklad o tom, že jakmile rtuť teploměru překročí jen o desetinku 0°C, může se sice lidsky zdát, že je zima, ale sníh začne mizet, protože pro něj už je moc teplo. Potom jsme nasedli do auta a jeli do školy a najednou slyším holčičku, jak se ptá tatínka: ”Tati, proč mizí sněžní leopardi? Alena říkala, že je to teplem... ”

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Alena Damijo | středa 5.5.2010 11:13 | karma článku: 36,17 | přečteno: 7608x
  • Další články autora

Alena Damijo

Tulipánové radovánky

Miluju jarní květy, a když dcera navrhla, že bychom mohli zajet na tulipánové pole na jihu Anglie, nadšeně jsem souhlasila. Už léta toužím navštívit Holandsko a procházet se tam mezi nekonečnými lány

1.5.2024 v 11:00 | Karma: 10,06 | Přečteno: 177x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma: 32,86 | Přečteno: 3116x | Diskuse| Společnost

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1073x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma: 26,00 | Přečteno: 787x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma: 24,06 | Přečteno: 671x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Putin se na inauguraci ujal dalšího mandátu, předloží jméno příštího premiéra

7. května 2024  10:11,  aktualizováno  13:19

Ruský prezident Vladimir Putin při úterní okázalé inauguraci v Kremlu zahájil svůj pátý mandát v...

Na Pražském okruhu se převrátil náklaďák, přes svodidla omezuje oba směry

7. května 2024  11:14,  aktualizováno  13:18

Na druhém kilometru Pražského okruhu u Jesenice havarovalo nákladní auto, které se převrátilo na...

Politolog se zkušeností z ministerstva zdravotnictví má ve vládě řešit vědu

7. května 2024  13:18

Marek Ženíšek, který se má podle TOP 09 stát novým ministrem pro vědu a výzkum, v minulosti...

Přes 200 škol na Slovensku dostalo výhrůžky pumovým útokem, úřady reagují

7. května 2024  13:05

Více než 200 škol na Slovensku dostalo výhrůžky pumovým útokem, informovalo slovenské policejní...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

  • Počet článků 111
  • Celková karma 10,06
  • Průměrná čtenost 2008x
Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na víc než dvacet let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)
Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle (2023)

PŘIPRAVUJE SE:
Srdečné pozdravy z Řecka (Ikar, 07/24) 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com