Politicky korektní vysvědčení

25. 06. 2019 10:40:00
Je tu konec června, léto netrpělivě kope do dveří, ale nám, anglickým učitelům, zbývá ještě měsíc. Během něj musíme vyplodit i závěrečná slovní hodnocení – vysvědčení, a protože se skoro jedná o mini-eseje, je třeba začít už teď.

Respektive v květnu bylo pozdě!

Máme ředitelku, kterou bych přála každému učiteli i každému žáku na světě, a ta před pár lety přišla s geniálním nápadem – dopřát všem na psaní vysvíg den volna, abychom nemuseli strávit celý červen a červenec datlováním po nocích. Angličtí učitelé totiž sice mají pracovní dobu od 8.30 do 16.00, ale realita učebních nároků je taková, že nemálo pedagogů bývá ve škole od osmi ráno do šesti večer, kdy vás školník vykopne, a tak je třeba práci dodělat doma. (A pak se vláda hlasitě diví, že má nedostatek učitelů.)

Včera jsem měla psací den konečně i já a vlastně jsem si to i užila. Je neuvěřitelné, co všechno člověk dokáže vyprodukovat v klidu domova, nikým nerušen (pochopitelně kdyby manžel celé dopoledne neumíral na rýmu, byl by můj den ještě plodnější, ale darovanému dni na rýmu nekoukej.) Dobrý pocit z dobře vykonané práce okořenilo i vytření celého bytu, které jsem sfoukla při mentální pauze. Konečně si doma přestaneme špinit nohy o podlahu!

Psaní vysvědčení není jen tak, protože jednak píšeme ve větách a souvětích, ale hlavně je Anglie velmi politicky korektní, takže je třeba dávat si pozor na formulaci. Zároveň je trendem být nesmírně pozitivní, takže případné nedostatky je třeba zasendvičovat, to jest buď vložit mezi dva kladné výroky, a nebo použít jemnější a přijatelnější výrazivo.

Jedna má známá z Čech pracuje pro mezinárodní společnost a nedávno ji zaujal můj výrok, že jsem dceru pozitivně motivovala k úklidu (jinými slovy dostala na výběr si buď během půl hodiny uklidit pokoj, nebo se na týden rozloučit s iPadem), a tak mě poprosila o seznam podobně přiblblých, ale v korporátním světě užitečných frází a obratů. A protože angličtina ovlivňuje češtinu čím dál více, třeba se tento „slovníček” bude hodit i někomu jinému, byť je ze školského prostředí a každá věta sama o sobě může mít i svůj původní, pozitivní význam. (Kdo čteš, rozuměj!)

Slovníku padlo za oběť jméno George, protože je to typické anglické jméno – páté nejpopulárnější chlapecké jméno za rok 2018! – a navíc žádného Georgíka ve škole nemáme (což statistice trochu bere na věrohodnosti, ale holt jsou to jen průměry):

George je velice společenský = Už nevím, kam jinam ho přesadit, aby se nevykecával se spolužáky.

George je spontánní a energický = George při hodinách vyrušuje, vykřikuje a neposedí. ADHD?

George se rád sdílí o své zážitky a zkušenosti = George se často vytahuje.

George se často živě zajímá o dění kolem sebe = George rád drbe a zajímá jej všechno, jen ne škola.

George má velký smysl pro spravedlnost = George neustále žaluje.

George má velký potenciál = George je opravdu chytrý, ale žel také líný.

George se pomalu učí samostatné práci = Maximálně jednou za týden něco vypracuje sám, bez pomoci učitele (který mu to předtím desetkrát vysvětlil).

George se učí dělit se s ostatními = George chce mít vždycky hlavní slovo a být v záři reflektorů a těžce nese, když to tak není.

George je velmi sebevědomý a nebojí se stát si za svým názorem = George má ego velikosti Jupiteru, musí mít vždycky pravdu a je schopen se za ni porvat.

George je však v poslední době více otevřený i novým nápadům = Kdykoli byl teď někdy někde nějaký průšvihem, byl tam i George.

Čeští učitelé – srdečně zdravím z Londýna, užijte si zasloužené volno a doufejte, že někoho tam nahoře nenapadne vyměnit příští rok známky za slovní hodnocení. Krásné letní prázniny!

Autor: Alena Damijo | úterý 25.6.2019 10:40 | karma článku: 39.22 | přečteno: 5544x

Další články blogera

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma článku: 32.80 | Přečteno: 3094 | Diskuse

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma článku: 30.09 | Přečteno: 1051 | Diskuse

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma článku: 25.87 | Přečteno: 776 | Diskuse

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 665 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 5.83 | Přečteno: 112 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 40.57 | Přečteno: 8498 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.22 | Přečteno: 423 | Diskuse

Ivana Dianová

Utržená ze řetězu

Použila jsem samozřejmě nadsázku, ale musím se přiznat, že utrženě si kapku skutečně začínám připadat. Hledám, ba slídím, sháním, toužím a těším se. Strašně!

25.3.2024 v 20:38 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 658 | Diskuse

Helena Opršalová

Fixovaný zlobílek

Sedím sama v koutu restaurace. Manžel právě odlezl i s talířem a někde mezi barem a záchody se snaží nakrmit zdrhající dítě.

25.3.2024 v 14:09 | Karma článku: 12.37 | Přečteno: 576 | Diskuse
Počet článků 110 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2002

Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na devatenáct let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)

PRÁVĚ VYŠLO:

Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle 

 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...