Co vidíš na obrazovce?

15. 05. 2017 12:30:00
Tuhle jsem vyprávěla své desetileté dceři, deprimované faktem, že je poslední ve třídě, kdo nemá mobil, že já obdržela první utržené sluchátko až ve věku 22 let – ono pádlo vážilo kilo, kapacita vnitřní paměti činila deset sms,

před hovorem bylo třeba vytáhnout anténu, a psalo to jen velkými písmeny. Dcera žasla a nesmírně se bavila, zatímco já si připadala jako dinosaur. Triumfálně jsem proto dodala, že někteří frajeři měli mobil píšící i malými písmeny a uvnitř pádla zabudovanou hru „had“.

Přestože jsem přežila prvních dvacet dva let svého života bez elektroniky, myslím, že jsem tento tristní skluz dohnala, a jsem schopna celkem pohodlně kraulovat v divokých vlnách internetového oceánu: Emailuju, bloguju, mám účet na Facebooku, Amazonu, ebay, WhatsApp, Pinterestu i Instagramu. Místo foťáku a poznámkového bloku vlastním chytrý telefon. Ráno mě budí aplikace budík a v noci nespadnu do záchodu díky aplikaci baterka. V technickém sebevědomí mě utvrzují také dotazy postarších kolegyň na téma Jak poslat email s přílohou, jak přetáhnout fotky z digitálního foťáku do počítače či jak ofotit a sponkou svázat štos papírů, aniž bych přitom nerozkopala vzteky novou dotekovou kopírku.

Ještě před devíti lety jsem učila prvňáčky výpočetní techniku ve speciální počátačové učebně, i když mě už tehdy zaráželo, že ti protřelejší dokázali v jednom programu otevřít dvacet oken najednou, a ani já, ani mé mladší kolegyně nejen nedokázaly tuto operaci napodobit, ale dokonce ani okna zavřít bez vytažení počítače ze zásuvky. Po čase jsem se osmělila a dětí se otázala, jak to dělají, a byla poučena o zázračných schopnostech tlačítka Windows na klávesnici.

Teď už nejenže nemáme počítačovou učebnu, protože je jednodudšší mít vozík s notebooky, ale dokonce jsem programově přestala výpočetku u malých dětí učit – jejich znalosti totiž už v září přesahují školské osnovy pro celý rok. A abychom dětem stačily v technickém pokroku, nafasoval každý učitel k domácímu používání iPad.

Jednou jsme při hodině dočetli Perníkovou chaloupku, a já hodila do pléna otázku: „Co bys dělal ty, kdyby ses ocitl sám uprostřed hlubokého lesa?” O slovo se hned přihlásila snaživá autistická holčička, posedlá koňmi, která chtěla problém jako vždy vyřešit skokem na oře a cvalem domů. Nenapadlo mě nic chytřejšího než jí kontrovat tvrzením, že uprostřed lesa přece žádné koně nenajde, a sotva jsme se vypořádali s jejím hysterickým záchvatem vzteku, vyvolala jsem Paula.

Paul mi sebevědomě sdělil, že z lesa zavolá z iPadu svému tatínkovi. Shovívavě jsem odvětila, že i kdyby měl tablet sebou, tak z něj stejně nemůže telefonovat. Paul trval na svém. Vysvětlila jsem mu tedy, že v lese není wifi, a navíc že si asi spletl iPad s iPhonem. Paul dál zarytě trval na iPadu. Já mu znovu vysvětlila rozdíl mezi iPadem a iPhonem, a když to vypadalo, že se Paul rozbrečí, přišla mi pošeptat asistentka, že na tabletu existuje aplikace Facetime, z které se skutečně dá telefonovat. Paulovi jsem se omluvila a odpoledne si doma od vlastních dětí půjčila svůj služební iPad, abych zase mohla držet s třídou krok.

Jsem generace, která když něco neví, ptá se Googlu, i když je vlastně smutné, že hledáme pomoc u elektroniky, a ne u lidí. Zároveň si ale uvědomuju, že jsou věci, na které ani Google nezná odpověď, a proto třeba věřím v Boha. Jednou večer jsme se s manželem a dcerami modlili před spaním, když tu jsem zaslechla jakési podivné cinkavé zvuky, které vzápětí následoval vzdálený potlesk. Otevřela jsem oči a zjistila, že můj tehdy dvouletý skřítek využil rodinného ztišení, aby tajně manželovi sebral telefon, našel na něm hru kuželky, a právě jich prstem srazil deset najednou.

I to mě znovu utvrdilo v tom, že bohatě stačí, když výpočetní techniku u těch nejmladších učím jen jednou za rok, a to jen abych se ujistila, že toho vědí daleko víc, než je zdrávo. A že je vlastně roztomilé, když vám babi zavolá, protože potřebuje pomoct s počítačem, a na vaši otázku „co vidíš na obrazovce?” reaguje slovy „vyšívanou dečku”. A pak se vás ještě během hovoru jen tak mimochodem zeptá, jestli emailovou poštu doručují i o víkendu...

Autor: Alena Damijo | pondělí 15.5.2017 12:30 | karma článku: 21.42 | přečteno: 1002x

Další články blogera

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma článku: 32.80 | Přečteno: 3094 | Diskuse

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma článku: 30.09 | Přečteno: 1051 | Diskuse

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma článku: 25.87 | Přečteno: 777 | Diskuse

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 665 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 12.14 | Přečteno: 141 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 23.45 | Přečteno: 305 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 8.29 | Přečteno: 169 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.12 | Přečteno: 9158 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 427 | Diskuse
Počet článků 110 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2002

Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na devatenáct let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)

PRÁVĚ VYŠLO:

Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle 

 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...