Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z bláta do louže aneb britské léto pod stanem

Hurá, týdenní festival alias rodinná dovolená pod stanem v kouzelném anglickém národním parku New Forest je konečně tady! Organizátor akce navíc už v lednu s úsměvem prorokoval slunečno a teploty neklesající pod 29 °C. 

Den 0

Vařím o stošest a mrazím o stosedm. Týden bez ledničky vede ke kreativnímu  kulinářskýmu myšlení – zamrazím si porce jídla, a gulášové krabičky budou navíc jedlými chladicími destičkami. Ó, jak jsem chytrá a geniální!

Den  1

V Londýně prší a předpověď na následující týden slibuje zítra slunečno, pozítří déšť, a poté pět dnů ocelové šedi s teplotou do 17 °C. Vyhazuji z kufru sukni a jedu do sousední čtvrti zaútočit na obchody s cílem pořídit ještě alespoň jednu teplou mikinu a košili.
Na místo vysněné akce vyrážíme večer. Jsem příjemně překvapena tropickými britskými 22 °C, a náladu mi zvedne i fakt, že náš předplacený stan se nachází naproti záchodkům. Jiné by to možná zklamalo, ale já porodila dvě děti a močák se od té doby chová jak cíťa, takže čím blíže míse, tím lépe.
Méně mě těší fakt, že blízko nás je také hangár pro setkávání studentů. Je známo, že studentíci mohou být hluční v noci, ale i ráno, a nikdy nezapomenu na to, jak mě jednou o víkendu na koleji vzbudilo v pět ráno skřípavé otevření okna, následované výkřikem „ptáááci, držte huuuuuuby!“

Den 2

Předpověď nelhala, je horko k padnutí (24 °C). Vytahuji své jediné šortky a sandály, a jsem hrdá na mladší dceru Petru, která statečně zvládá fakt, že jí jsem sandály zapomněla sbalit. Ale zato má  holinky! „Jídelní mrazicí destičky“, uskladněné v rohu stanu, aby vydržely co nejdéle v chladu, díky náporu a výhřevnosti ostrého ranního slunce zcela povolily. Ó, jak jsem chytrá a geniální, skladovat jídlo na východní straně stanu!  Poslední stopu tak zvané geniality a kreativního kulinářského myšlení pak škodolibě vypípá záludná mikrovlnka –dvě vysoké školy, tři světové jazyky plus slovenština, ale nenastavím program na jediné blbé mikrovlnce!
Po vlažném obědě se jdeme projít po národním parku. Jako rodilá Šumavanka  jsem nejvíc zvědavá na „nebezpečnou divokou řeku, protékající tábořištěm, ve které se nedá koupat“ – obejdeme celý kemp, ale jediné, na co narazíme, je asi padesát centimetrů široká a dobrých šest cenťáků hluboká stružka, proudící rychlostí metr za půl minuty. Souhlasím, že v tom se opravdu nedá koupat. Večer ale začíná hlavní program festivalu a je mi krásně. Parádní hudba, skvělá povzbuzující slova, program pro děti. Sedm tisíc neméně nadšených festivalistů. Super, super, super!

Den 3

Prší. Péťa se raduje, že má holinky, a já vzpomínám na ty své. Jak se jim asi v tom teplém botníku doma u dveří daří? Kreativní obědové destičky došly,  a tak máme instantní nudle a dojíme se chlebem.
V noci ve frontě na záchod přemýšlím, proč mi na začátku pobytu přišlo za těžko stepovat v zimě ve frontě  na wécéčko, když nepršelo? Počasí britského léta se dá totiž popsat jen slovy českého klasika: „Chčije a chčije.“ Tento způsob léta zdá se  mi být opravdu nešťastným, ale podle předpovědi máme dneškem sprchu z nebe šťastně za sebou!

Den 4

Nejen chlebem  živ je člověk aneb království za housku! Studenti naproti navíc každé ráno provokují vůní smažené slaniny a klobás, i když u toho hezky hrají. Nechci působit nevděčně, ale ano, jsem přechlebovaná, točí mě počasí (pro změnu opět prší) a klaustrofobně-ponorkové sezení ve studeném stanu, neb mladší dítě má horečku z přetažení. Anglickým  idiomem řečeno, „narazila jsem do zdi“, což je stav, kdy máte všeho psychicky i fyzicky po krk. Přistihnu se, že počítám, kolikrát se ještě vyspím, než pojedeme domů, a jsem na sebe za to naštvaná, protože jsem se sem rok těšila. Večer hlídá manžel (díky, díky, díky) a já jdu na program pro dospělé. Hudba i kázání mě nakopnou, pěkně si zatrsám, a jsem příjemně naladěná i díky tomu, že ve festivalovém stanu setkávání je sucho a teplo.

Den 5

Pro změnu leje a ochladilo se, takže vyměknu a vyměňuji plastové sandály za kožené botasky, vnitřně impregnované svačinovými pytlíky. Jak se asi mají moje kytičkové holinky? Odpoledne na chvíli přestalo pršet, dokonce zahlédnu kousek blankytné modři (vyfotím si ji), a Pétě je líp, takže můžem aspoň do dětského hangárového kina. Večer je na festivalu letní kino pod širým nebem pro dospělé a hrají La La Land. Neprší, ale mrzne, až dře, a tak na sebe navrstvím prakticky všechny čisté hadry, a ještě se vybavím dekou a kelímkem čaje, který používám jako ruční topení. Snažím se ignorovat fakt, že za mnou sedí angličtí teenageři v šortkách a lížou zmrzlinu.

Den 6

Svítí sluníčko! (!) I ranní čekání na toaletu je hned veselejší. S kamarádkou pak jdeme na snídani a lechtivé paprsky, veselý pokec, horké kafe a čerstvá kobliha fungují líp než jakékoli antidepresivum či La La Land. Kafíčko a koblížek si samozřejmě fotím, ať mám alespoň jednu fotku s letní oblohou, protože podle předpovědi má po obědě začít zase pršet. Jdu proto zavčasu stát dětem frontu ke stánku na pizzu, a během čekání se skutečně rozleje. Naštěstí se ale v mokré frontě sešla veselá parta se suchým anglickým humorem, a tak nám hodina čekání v dešti příjemně uteče. Odpoledne opět trávíme v zavlhlém stanu a jediným povyražením  je, že porážím děti v Člověče nezlob se (je důležité, aby se naučili i prohrávat). Cestou na večerní program mi zlomil vítr a přívalový liják deštník. A když pak před spaním skáču přes kaluže a stojím ve slejváku frontu na záchod, říkám si, že hůř už snad být nemůže.

Den 7

Mýlila jsem se: Nikdy není tak zle, aby nemohlo být ještě hůř!  Celou noc vytrvale pršelo a mokrá louka u záchodků se proměnila v bažinu. K dokonalé britské atmosféře močálu chybí snad jen už pes baskervillský. Opět filozofuju nad tím, proč mi přišlo zatěžko chodit a stát frontu na záchod v zimě, ale i v dešti – teď je největším dobrodružstvím najít cestu, aniž bych přitom zapadla do bláta. Na druhou stranu se ale vyčasilo, obloha je modrá jak chrpa, a na obloze visí reálná žlutá koule, která vydává teplo. Je to ÚŠAZ (úžasný zázrak)! Až je mi skoro líto, že dnes už je poslední den. Veškerý sentiment ale na zastávce autobusu utne poslední přívalový déšť, načež nás za sprchu odškodní oslnivou podívanou sytá duha. A pak přijde čtyřhodinová cesta domů, a po ní  slast suchého bytu, horké sprchy a vlastního záchodu bez bláta. To blaho! Ta slast! Vzpomínám na nejhezčí zážitky týdne a říkám si, že za rok asi pojedem zase. I v Anglii je přece někdy hezky!

Autor: Alena Damijo | pondělí 7.8.2017 10:30 | karma článku: 19,22 | přečteno: 758x
  • Další články autora

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma: 32,93 | Přečteno: 3100x | Diskuse| Společnost

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1062x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma: 25,87 | Přečteno: 781x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma: 24,06 | Přečteno: 669x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Kovářova vánoční kobyla

Kovářova kobyla prý chodí bosa. Miluju česká přísloví a vidím v nich hlubokou moudrost věků, ale s tímhle jsem až do nedávna tak úplně nesouhlasila – přece když něco umím, tak tím spíš to udělám doma pro sebe a svou rodinu, ne?

14.12.2021 v 10:45 | Karma: 22,62 | Přečteno: 563x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Ha! Covid! Přišel nezván, nevítán

...domácnost mou otočil a mě tím vytočil! Po více než roce a půl pandemie jsem takto "mrazíkovsky" mohla poprvé zavřeštět i já. Byl pátek ráno, už jsme s dcerkou skoro připravené vyrazit do školy, a zatímco se dítě zubí,...

2.12.2021 v 10:45 | Karma: 25,96 | Přečteno: 943x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Být stále mlád

Nedávno jsem narazila na článek s titulkem „šik po čtyřicítce“. Ani nevím, o čem byl – jen ten název totiž zvednul ze židle mě i mé čtyři křížky, páč to znělo jako „i stará rašple se ještě může zatřpytit."

18.11.2021 v 10:45 | Karma: 28,18 | Přečteno: 925x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Halloween? Ne, děkuju

Anglie potemněla, a kam se oko podívá, tam svítí vydlabaná dýně, visí přerostlý pavouk a nebo straší zlý duch či ohyzdná čarodějnice. Přichází totiž noc děsů – Halloween, dlouho očekávaná zábava mladých věkem i duchem!

27.10.2021 v 10:45 | Karma: 24,00 | Přečteno: 776x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Jak být dobrým "školním rodičem"

Každý z nás chce pro své dítko to nejlepší a touží být nejúžasnějším rodičem pod sluncem. Ale uvědomujeme si, že ne každý takový milující rodič je zároveň skvělým „školním rodičem“? My učitelé bychom mohli vyprávět...

17.9.2021 v 10:45 | Karma: 25,49 | Přečteno: 776x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co děláš na letišti?

Jak je možné, že už je konec prázdnin, když teprve nedávno začaly? (Být to školní rok, tak je teprve druhý týden a čas se vleče jak hlemýžď na písku.) Tak se pochlubte, kdo byl letos odvážný a cestoval do zahraničí? Adrenalin, že?

31.8.2021 v 10:45 | Karma: 21,06 | Přečteno: 693x | Diskuse| Cestování

Alena Damijo

Pohodový (?) rodinný výletík

Je jaro, anglické lesíky zfialověly záplavou zvonečků, a my vyrazili mezi stromy nadýchat se bio kyslíku a uvrat tradiční rodinný snímek s kobercem flóry. Usměvavá fotka zalitá sluncem evokuje poetické zdání pohodového výletíku,

11.5.2021 v 10:45 | Karma: 24,34 | Přečteno: 533x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Služebníček, Vaše Veličenstvo!

Po osmnácti letech v Anglii jsem se stala britským občanem. Jsem sice chudší o víc než čtyřicet tisíc korun, ale zato bohatší o půl království. A to je jistě k nezaplacení! (Aspoň do doby, než přijde další hypoteční splátka...)

16.4.2021 v 12:22 | Karma: 28,45 | Přečteno: 1084x | Diskuse| Cestování

Alena Damijo

Rok 2020 neodepíšu

Všichni tvrdí, jak byl tento rok úděsný, a spousta lidí říká, že ho ani nebude „počítat“ a odepíše jej jako ztrátový. Jestli mě však rok 2020 něco naučil, tak je to především pravdivost tvrzení, že když nejde o život, jde o bobek.

29.12.2020 v 10:30 | Karma: 24,67 | Přečteno: 590x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Narození Páně v londýnské základní škole

Anglické základky mají dlouholetou tradici dětských vánočních her o narození Krista, kterou letos poprvé ohrozil až nechvalně proslulý Covid. V naší londýnské škole se na představení spojují malí předškoláci s "velkými" prvňáky,

18.12.2020 v 10:30 | Karma: 27,52 | Přečteno: 1084x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co si letos přeješ k Vánocům?

Je sice teprve konec října, ale letošní Vánoce budou nepochybně virtuální a většina nákupů proběhne online. BBC nás už před časem povzbuzovala k včasným objednávkám, abychom nezatížili poštu a nedočkali se dárků až na Valentýna.

27.10.2020 v 10:45 | Karma: 21,29 | Přečteno: 562x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Britštější než Brit

S blížícím se brexitem a záludným koronáčem, který limituje možnosti cestovat, vyvstala potřeba se po osmnácti letech v Londýně legálně pobritštit. Dost na tom, že každé moje dítě má jiné občanství,

15.9.2020 v 10:45 | Karma: 41,24 | Přečteno: 6384x | Diskuse| Cestování

Alena Damijo

Balení - nejradši bych to zabalila

Jet na dovolenou je bezpochyby nesmírně vzrušující a většina z nás se na letní volno těší už od ledna. Škoda, že se totéž nedá říct i o dovolenkových přípravách typu vyřizování pojištění, dokupování nezbytností a zejména balení.

26.8.2020 v 10:45 | Karma: 23,35 | Přečteno: 935x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Lekce z letního tábora

Má britská dcera se vrátila nadšená a vysmátá ze svého prvního českého tábora. Obrovský dík všem organizátorům, jako úča si umím představit, co to obnáší, ale dítě má nespočet zážitků na celý život, a ještě se jí zlepšil češtin!

4.8.2020 v 10:45 | Karma: 38,49 | Přečteno: 2712x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Oblékám Londýn

V karanténě spousta z nás pracovala z domu, se střídavými úspěchy vzdělávala potomstvo, malovala byt, třídila a uklízela, pekla chleba, housky a koláče, a při vynuceném domácím vězení někdy zbyl čas i na nějakého toho koníčka.

5.6.2020 v 10:45 | Karma: 26,81 | Přečteno: 986x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Stoletý stařík, který (náhodou) vybral miliony pro charitu

Na konci dubna oslaví válečný veterán kapitán Tom Moore sté narozeniny. Ano, sté. To už je důvod k pořádné oslavě! Ta ale pochopitelně nebude, protože korona,a tak kapitán dostal jiný nápad – využít své století k benefiční akci,

16.4.2020 v 11:16 | Karma: 23,11 | Přečteno: 775x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 110
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2026x
Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na víc než dvacet let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)
Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle (2023)

PŘIPRAVUJE SE:
Srdečné pozdravy z Řecka (Ikar, 07/24) 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com