Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Londýn - místo, kde lišky dávají dobrou noc

Londýn je sice velkoměsto a jeden by si řekl, že ve městě se člověk s žádnou přírodou setkat nemůže, že je to jen samý barák, auta a sem tam čokl. To takhle na vesnici, to je, panečku, fauny a flóry, to je ta opravdová příroda!

Nuže, neodporuji. Leč řekněme si na rovinu, že v dnešním moderním světě už ani ty vesnice s tou svou přírodou nejsou, co bývaly. Jó, ty pole a lesy, louky a potoky, to jo, ale zvířata? Už ani ty slepice nelítají člověku pod kola, když projíždí jakoukoli českou Lhotou, protože si už je lidé raději rovnou koupí mražené v supermarketu. Na vsi můžete vdět leda tak ty kočky a sem tam psisko, ale jinak je to bída s nouzí.  

To v takovém Londýně, tam můžete natrefit na zvířata, která se normálně ani v českých lesích příliš často nevidí. Třeba taková liška. Ruku na srdce, kolik z vás kdy vidělo opravdovou lišku? No já teda ani jednou. Dokud jsem nepřijela do Londýna. Tady mám lišek, až mi to milé není. Přes den moc vidět nejsou, ale jak se setmí, tak se vydávají do ulic a hledají něco na zub. Jsou jedinci, jež jim dokonce na svých zahrádkách podstrojují a nechávají jim tam potraviny. Jsem tu už sedm let a doteďka to nedokážu pochopit. Možná to bude tím, že já mám lišky spojené s bílými výstažnými cedulkami v českých luzích a hájích, na nichž je nakreslena kmotra liška a pod tím je napsáno, že probíhá očkování proti vzteklině a že nemáme sbírat podezřelé krabičky. Jako malá jsem si díky tomu nějak zafixovala nesprávnou asociaci, že liška = vzteklina, a teď se klidím z dosahu, jakmile tu zahlídnu ocas.

Na spoustě ladovských pohlednic zase vykukuje zpoza stromu roztomilá rezavá veverka. Opět bych mohla vznést otázku, kolikrát jste za svůj život potkali v lese veverku? Pravděpodobně častěji, než lišku, ale pořád teda nic moc. Londýnské parky jsou naproti tomu úplně zaveverkované. Rezavou jsem tu neviděla ještě ani jednu, ale hnědých je tady hafo. Vesele šplhají po stromech, hrají si na babu a utíkají před oříšky, kteří je pronásledují (pochopili jste doufám, že mám na mysli oříšky jako psi a ne oříšky lískové).

 

Nikdy bych nevěřila, jaký sprint dokáže nasadit veverka, když jí jde po krku statný vlčák. Aneb jak řekl jeden moudrý člověk, velikost zvířete, které tě pronásleduje, určuje tvoji rychlost. Nejčastěji se však místní veverky poflakují po zemi a okupují návštěvníky parku, zvláště pak ty, co svačí. Lokální veverušky nejsou ani trochu plaché, naopak, jsou to někdy docela vtěrky a jsou schopné i žrát z ruky. O svačiny návštěvníků zápasí s... 

...holuby. Je spousta lidí, která holuby nemá ráda. Já osobně je mám ráda moc. Když jsou takoví pěkně vypasení a a hrudníčky se jim vzdouvají množstvím nádivky, do zlatova opečení s trochou slaniny... Ani do huby by mi sami lítat nemuseli.  Jenže to skoro dělají ti londýnští, které tak nesnáším. My jsme se vždycky učili, že holubi ve městě jsou škodliví, protože kadí na památky a tím je ničí, a taky přenáší nemoce, roztoče a kdovíjakou ještě verbež. Tady se to asi neučí, protože holubi, zvlášť ti na Trafalgarském náměstí, jsou takovým neoficiálním symbolem Londýna. Ale kdyby byli jenom tam, tak je mi to ukradený. Jenže oni jsou všude.  

Procházíte parčíčkem o výměře 60 m2 a tam stádo holubů, zabírající plochu
40 m2. Ani se nedá říct hejno, protože tadyti holubi jsou úplně přitroublí a jenom dřepí na zemi a hledají něco do zobáku; pouze jsou vyrušeni, tak mávnou křídly a frrr, už letí a já si jen představuju, jak se z nich přitom sypou ty bacily, viry, roztoči a hovínka. Posledně jmenované si ani představovat nemusím. To vidím. To, že je tady těchto šedých ptáků tolik, není při londýnském svinci zas tak složité pochopit, navíc se opět najde spousta lidí, kteří je krmí. H r ů z a!!!

 

Ve škole se snažím na děti výchovně působit i v tomto směru a při každé příležitosti jim vtloukám do hlavy, že holubi jsou e-e, protože přenáší spoustu bacilů a svými střevními odpadky ničí pmatátky. Děti své miláčky často téměř dojemně obhajují, ale já mám v ruce argumenty. Mé dceři se dřív holubi také líbili a radostně plácala ručičkama, když z kočárku nějakého spatřila plácat křídly, ale naštěstí jí to už přešlo. Teď se soustřeďuje na psy. 

A propós psi. V Čechách jsou populární tak, že se člověk bojí jít po chodníku a odhlédnout od země, aby do něčeho měkkého a mazlavého nevstoupil. Tady je psů o poznání méně, neb lidé jsou dlouho v práci a poplatky za nejlepšího přítele člověka taky nejsou zrovna laciné, ale produkty jejich vyměšování jsou také postrachem chodců. Úřady se sice snaží, dávají na každých sto metrů hovínkový koš a vyhrožují pokutami, ale je to spíš horší než lepší.  

Nedávno jsem si přečetla v časopise, který vydává náš městský obvod, že v Londýně je sice spousta myší, ale krysy že prý nejsou moc běžné. Po zkušenostech, které jsme my učinili, mě toto tvrzení připadalo velice ujeté a málem jsem zapla počítač, abych autoru statě z ryze praktického pohledu napsala, co si o jeho tvrzení myslím. Pak jsem se ale uklidnila, protože článek pokračoval tím, že krysy se mohou vyskytovat v místech, kde se hýbá s půdou, jako jsou třeba stavby. Pravda, my sice máme staveniště přibližně 11, 43 m od vchodu, ale jak si mám vysvětlit, že vidím krysy pobíhat v parku, navíc za denního světla, když to mají být noční živočichové??  Střízlivější informace lidí, zabývajících se likvidací škůdců (pest control), však hovoří o tom, že krysy jsou v Londýně přemnožené a odhadem jich tu je tolik, co obyvatel. To znamená asi deset milionů.  

V londýnském parku můžete běžně potkat prohánějící se psiska s páníčkem v nedohlednu (ač mají psi být ze zákona jen na vodítku), lišky, veverky, holuby (fuj) a v neposlední řadě i krysy. Ozdobou každého parku s jezírkem či jinou vodní plochou jsou ale husy a kachny. Ne ty obyčejné se zelenou hlavou, které my krmíme na řece a myslivci střílí u rybníků, ale krásné kachny exotické, velké skoro jako labutě.

Krmení kachen je tu stejně oblíbené jako v Čechách a je důkazem toho, že některé záliby jdou napříč státy i kontinenty. I když s těmi kontinenty vlastně nevím, protože můj africký choť se vždycky diví, že tady nějaká zvěř je. Nikdy nezapomene zkonstatovat, že v Africe by už všechny tyhle kachny a labutě dávno plavali v tuku na pekáči. Z toho plyne závěrečné poučení – opravdovou ekonomickou situaci národa poznáš ne podle síly měny, ale podle množství zvěře v jeho parcích.

Autor: Alena Damijo | sobota 8.8.2009 20:48 | karma článku: 19,99 | přečteno: 2325x
  • Další články autora

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma: 32,93 | Přečteno: 3100x | Diskuse| Společnost

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1062x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma: 25,87 | Přečteno: 781x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma: 24,06 | Přečteno: 669x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Kovářova vánoční kobyla

Kovářova kobyla prý chodí bosa. Miluju česká přísloví a vidím v nich hlubokou moudrost věků, ale s tímhle jsem až do nedávna tak úplně nesouhlasila – přece když něco umím, tak tím spíš to udělám doma pro sebe a svou rodinu, ne?

14.12.2021 v 10:45 | Karma: 22,62 | Přečteno: 563x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Ha! Covid! Přišel nezván, nevítán

...domácnost mou otočil a mě tím vytočil! Po více než roce a půl pandemie jsem takto "mrazíkovsky" mohla poprvé zavřeštět i já. Byl pátek ráno, už jsme s dcerkou skoro připravené vyrazit do školy, a zatímco se dítě zubí,...

2.12.2021 v 10:45 | Karma: 25,96 | Přečteno: 943x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Být stále mlád

Nedávno jsem narazila na článek s titulkem „šik po čtyřicítce“. Ani nevím, o čem byl – jen ten název totiž zvednul ze židle mě i mé čtyři křížky, páč to znělo jako „i stará rašple se ještě může zatřpytit."

18.11.2021 v 10:45 | Karma: 28,18 | Přečteno: 925x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Halloween? Ne, děkuju

Anglie potemněla, a kam se oko podívá, tam svítí vydlabaná dýně, visí přerostlý pavouk a nebo straší zlý duch či ohyzdná čarodějnice. Přichází totiž noc děsů – Halloween, dlouho očekávaná zábava mladých věkem i duchem!

27.10.2021 v 10:45 | Karma: 24,00 | Přečteno: 776x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Jak být dobrým "školním rodičem"

Každý z nás chce pro své dítko to nejlepší a touží být nejúžasnějším rodičem pod sluncem. Ale uvědomujeme si, že ne každý takový milující rodič je zároveň skvělým „školním rodičem“? My učitelé bychom mohli vyprávět...

17.9.2021 v 10:45 | Karma: 25,49 | Přečteno: 776x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co děláš na letišti?

Jak je možné, že už je konec prázdnin, když teprve nedávno začaly? (Být to školní rok, tak je teprve druhý týden a čas se vleče jak hlemýžď na písku.) Tak se pochlubte, kdo byl letos odvážný a cestoval do zahraničí? Adrenalin, že?

31.8.2021 v 10:45 | Karma: 21,06 | Přečteno: 693x | Diskuse| Cestování

Alena Damijo

Pohodový (?) rodinný výletík

Je jaro, anglické lesíky zfialověly záplavou zvonečků, a my vyrazili mezi stromy nadýchat se bio kyslíku a uvrat tradiční rodinný snímek s kobercem flóry. Usměvavá fotka zalitá sluncem evokuje poetické zdání pohodového výletíku,

11.5.2021 v 10:45 | Karma: 24,34 | Přečteno: 533x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Služebníček, Vaše Veličenstvo!

Po osmnácti letech v Anglii jsem se stala britským občanem. Jsem sice chudší o víc než čtyřicet tisíc korun, ale zato bohatší o půl království. A to je jistě k nezaplacení! (Aspoň do doby, než přijde další hypoteční splátka...)

16.4.2021 v 12:22 | Karma: 28,45 | Přečteno: 1084x | Diskuse| Cestování

Alena Damijo

Rok 2020 neodepíšu

Všichni tvrdí, jak byl tento rok úděsný, a spousta lidí říká, že ho ani nebude „počítat“ a odepíše jej jako ztrátový. Jestli mě však rok 2020 něco naučil, tak je to především pravdivost tvrzení, že když nejde o život, jde o bobek.

29.12.2020 v 10:30 | Karma: 24,67 | Přečteno: 590x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Narození Páně v londýnské základní škole

Anglické základky mají dlouholetou tradici dětských vánočních her o narození Krista, kterou letos poprvé ohrozil až nechvalně proslulý Covid. V naší londýnské škole se na představení spojují malí předškoláci s "velkými" prvňáky,

18.12.2020 v 10:30 | Karma: 27,52 | Přečteno: 1084x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co si letos přeješ k Vánocům?

Je sice teprve konec října, ale letošní Vánoce budou nepochybně virtuální a většina nákupů proběhne online. BBC nás už před časem povzbuzovala k včasným objednávkám, abychom nezatížili poštu a nedočkali se dárků až na Valentýna.

27.10.2020 v 10:45 | Karma: 21,29 | Přečteno: 562x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Britštější než Brit

S blížícím se brexitem a záludným koronáčem, který limituje možnosti cestovat, vyvstala potřeba se po osmnácti letech v Londýně legálně pobritštit. Dost na tom, že každé moje dítě má jiné občanství,

15.9.2020 v 10:45 | Karma: 41,24 | Přečteno: 6384x | Diskuse| Cestování

Alena Damijo

Balení - nejradši bych to zabalila

Jet na dovolenou je bezpochyby nesmírně vzrušující a většina z nás se na letní volno těší už od ledna. Škoda, že se totéž nedá říct i o dovolenkových přípravách typu vyřizování pojištění, dokupování nezbytností a zejména balení.

26.8.2020 v 10:45 | Karma: 23,35 | Přečteno: 935x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Lekce z letního tábora

Má britská dcera se vrátila nadšená a vysmátá ze svého prvního českého tábora. Obrovský dík všem organizátorům, jako úča si umím představit, co to obnáší, ale dítě má nespočet zážitků na celý život, a ještě se jí zlepšil češtin!

4.8.2020 v 10:45 | Karma: 38,49 | Přečteno: 2712x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Oblékám Londýn

V karanténě spousta z nás pracovala z domu, se střídavými úspěchy vzdělávala potomstvo, malovala byt, třídila a uklízela, pekla chleba, housky a koláče, a při vynuceném domácím vězení někdy zbyl čas i na nějakého toho koníčka.

5.6.2020 v 10:45 | Karma: 26,81 | Přečteno: 986x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Stoletý stařík, který (náhodou) vybral miliony pro charitu

Na konci dubna oslaví válečný veterán kapitán Tom Moore sté narozeniny. Ano, sté. To už je důvod k pořádné oslavě! Ta ale pochopitelně nebude, protože korona,a tak kapitán dostal jiný nápad – využít své století k benefiční akci,

16.4.2020 v 11:16 | Karma: 23,11 | Přečteno: 775x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 110
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2026x
Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na víc než dvacet let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)
Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle (2023)

PŘIPRAVUJE SE:
Srdečné pozdravy z Řecka (Ikar, 07/24) 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com