Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ha! Covid! Přišel nezván, nevítán

...domácnost mou otočil a mě tím vytočil! Po více než roce a půl pandemie jsem takto "mrazíkovsky" mohla poprvé zavřeštět i já. Byl pátek ráno, už jsme s dcerkou skoro připravené vyrazit do školy, a zatímco se dítě zubí,...

...já si v duchu rekapituluju radosti, jež mě dnes čekají: Říďa je pryč, takže s kolegyní z vedení máme na starosti celý ústav a řešíme všechny případné problémy a průšvihy. Do toho chybí dvě učitelky (nutno zajistit suplování) a jako bonus je na dnešek objednaný fotograf na individuální a sourozenecké fotky všech dětí. Kdo nezažil, nepochopí, jaká je to pro školu organizační noční můra. (Co kdyby se spolu náhodou zapomněli vyfotit dva bratři ve dvou různých třídách – to by nás jejich rodiče pěkně spucovali!) No a pak samozřejmě ještě „normální“ práce, na to bych skoro zapomněla.  

Dávám spěšně svačinu do batohu, když tu přijde mé vyzubené dítko, že jí trochu bolí hlava a je jí tak nějak divně horko. Sáhnu na ní a je evidentní, že tady nějaká ta teplotka bude, načež teploměr ukáže 37,7 °C. Dneska se mi ovšem fakt nehodí, aby byla nemocná, a chvíli vzpomínám na ty krásné staré časy před dvěma rokama, kdy se dětem v Británii prostě vrazil paralen a mazaly do školy. Teď je ovšem doba covidová a dcera má ve třídě tři případy. Zápasím s pokušením nedělat jí antigen, protože koneckonců v Anglii je covidová horečka až 37,8 a mít dítě deset dnů zavřené v bytě není žádná prča. Nakonec ale zvítězí svědomí, dítě si vyšťourá nos, já smíchám nudle s roztokem ve zkumavce, a za pár minut už z bílé tabulky na všechny strany září dvě krásně syté, fialové čárky.

Otestuju pro jistotu sebe i starší dceru, a obě jsme negativní. Zatímco tedy mladší brečí, že umře, protože má covid, starší je zklamaná a naštvaná, že ona coviďáka nemá, a musí do školy na písemku z chemie. (Anglie v polovině srpna zrušila povinnost desetidenní karantény pro naočkované osoby a děti mladší osmnácti let, jen je třeba se testovat.) Manžel už je dávno v práci, takže péče o infekční a rozrušené dítě spadá na mě. Kolegyně z vedení je blahem bez sebe, že jsem odpadla i já, ale zase ji potěšilo, že jsem si aspoň vzala na starost jednání s hygienou.

Se zrušenou dětsku karanténou v případě kontaktu s nakaženým odpadla i povinnost škol hlásit případy hygieně. Ovšem má-li covid více než deset procent třídy, což naše teď už čtyři případy jsou, bere se to jako epidemie a doporučuje se s hygieniky probrat co a jak dělat. Odbor, který to v minulém školním roce dělal, byl ovšem taky odpraven, a pragmaticky nahrazen jiným odborem. Naivně jsem se domnívala, že tedy prostě jen vytočím jiné číslo, ozve se mi jiné jméno společnosti, a tam mi poradí co dál. Ovšem jeden odbor mě předal druhému, druhý třetímu, a jak horkou bramboru si mě pak přehazovaly různé týmy, které to „eskalovaly“ stále výš a výš. Po třech hodinách jsem si říkala, že jestli to takhle půjde dál, přepojí mě v poledne k samotnému prémiérovi Borisovi Johnsonovi.

To se naštěstí nestalo, a hygiena mi  písemně poslala jasné pokyny, co dělat:
1. Dělat jako by nic a nechat třídu nadále otevřenou pro zbývající děti.

2. Informovat o situaci rodiče. Uklidnit je, ale zároveň vyzvat k tomu, aby to brali vážně, sledovali případné příznaky a hlavně se pořádně a pravidelně testovali.

3. Víc větrat (ale ne tak, aby byla ve třídě moc kláda)

4. Víc všechno dezinfikovat

5. Ještě častěji si mýt ruce a připomenout dětem, že strčit ruce na sekundu pod kapající vodovod není správné mytí.

5. Držet děti, co mají ve třídě epidemii, od ostatních žáků ve škole.

 

Zatímco jsem řešila školní epidemiologickou situaci s odbornými složkami, věnovala jsem se i svému vlastnímu covidovému pacientu. Doma jsem naštěstí vyštrachala starý domácí PCR test (co všechno člověk letos ve škole nenafasoval...), a opět dítěti štětečkem ojela mandle i nos. Test jsem pak odnesla do nejbližší poštovní schránky, která testy přednostně vyzvedává a posílá do laboratoře. Cestou jsem dcérečce na přání koupila hranolky a grilované kuře, což mě vedlo k myšlence, že jí navzdory horečce a covidu asi tak zle není. Když se pak masa s bídou dotkla a snědla jen deset hranolků, svůj názor na její zdravotní stav jsem lehce přehodnotila. (Ale ne moc, protože pořád měla energii hrát Roblox a koukat na duchaplná YouTube videa.)

Odpoledne se vrátila ze školy starší dcera a hned začala vyvádět, že jí malá šla otevřít, a tudíž sáhla na kliku. Popadla antibakteriální ubrousky, hystericky lítala po bytě, drbala všechny kliky a dveře, a přitom se obula do mě, jak jsem mohla něco tak strašného dopustit. „Co když teď kvůli ní dostanu covid?! To nevíš, že mám astma?!“ Přemýšlela jsem, kdo je tato osoba a co udělala s mou dcerou, která ještě před pár hodinama reptala, že covid nemá a musí do školy. Aby nebylo napětí málo, upozornila jsem ji, že by bylo dobré se před kompletní dezinfekcí bytu aspoň převléct z uniformy, kterou měla celý den na sobě v semeništi covidu (základní škole), a projela v ní i zavirovanou městskou dopravu devítimilionového Londýna. Rodinnou atmosféru, hustou tak, že by se málem dala krájet, pak dorazila má otázka, jestli už si vlastně vůbec umyla ruce. (Neumyla.)

Do toho začala opět brečet mladší dcera, že umře a že starší je na ní ošklivá, a z práce přišel manžel. Ten zas hartusil, že děti na prvním stupni, kde je mladší dcera, nemusí mít ve škole roušky. A že on trvá na tom, aby ji ona neustále nosila, aby se držela dál od ostatních dětí, a ani s nima nejedla v jídelně. Na otázku, jak a kde bude s rouškou obědvat, odvětil, že si přinese svačinu z domova a sežvýká ji někde v ústraní. Nevěděl však, jak by to řešil, kdyby stejný požadavek vzneslo dalších dvě stě dětí ve škole, čímž se pro mě z pedagogického hlediska zařadil do kategorie „problematického rodiče“. Profesní rozvoj a letité zkušenosti mě sice učí, že lidé reagují na stres různě – někdo brečí, jiný se hádá a další totálně vychyluje a řeší kraviny – ale když se vám to všechno sejde doma a všichni členové rodiny si z vás udělají hromosvod, není o napětí nouze.  

Večer jsem už jen zamáčkla slzu, že teď jsem měla být v kině v centru Londýna na dlouho očekávané mezinárodní premiéře filmu Zátopak, na kterou přijeli i David Ondříček, Marta Issová, Václav Neužil a další. Místo toho však dřepím doma, řeším covid a klidním hormon svůj i všech ostatních. Utěšovat se ale zase mohu tím, že jsme teď aspoň srazili šanci, že někdo z nás bude mít pozitivní test před vánoční cestou do Čech, a tím ohrozí ladovské Vánoce v domovině. Já i manžel jsme očkovaní, takže to buď ustojím, nebo nějak přežiju. Největší riziko pro cestu domů teď tedy představuje starší dcera, takže by možná nebylo marné nechat jí po vzoru kdysi populárních "neštovicových párty" dojíst to kuře a hranolky po sestře, a pak doufat v lehký průběh. Tento nápad jsem samozřejmě okamžitě zapudila, ale ukázal mi, jak zoufalé myšlenky se někdy člověku honí v zoufalých chvílích hlavou. Radši už tedy dnes na nic nemyslet, neřešit a nepřepínat. Respektive vypnout hlavu, zapnout noťas a v teple domova se oddat své oblíbené páteční zábavě – shlédnutí nové epizody z mého oblíbeného českého seriálu 1. mise!

 

Autor: Alena Damijo | čtvrtek 2.12.2021 10:45 | karma článku: 25,96 | přečteno: 943x
  • Další články autora

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma: 32,86 | Přečteno: 3102x | Diskuse| Společnost

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1064x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma: 26,00 | Přečteno: 782x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma: 24,06 | Přečteno: 669x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Kovářova vánoční kobyla

Kovářova kobyla prý chodí bosa. Miluju česká přísloví a vidím v nich hlubokou moudrost věků, ale s tímhle jsem až do nedávna tak úplně nesouhlasila – přece když něco umím, tak tím spíš to udělám doma pro sebe a svou rodinu, ne?

14.12.2021 v 10:45 | Karma: 22,62 | Přečteno: 563x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války

25. dubna 2024  15:14

Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

POLITICKÝ DIÁŘ: Pověstná „střídačka“ ODS a Kupkův úspěch na kongresu

25. dubna 2024

Premium Byť se před čtrnácti dny na kongresu ODS v Ostravě téměř nic nestalo (natož aby šlo o něco...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:56

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 110
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2026x
Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na víc než dvacet let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)
Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle (2023)

PŘIPRAVUJE SE:
Srdečné pozdravy z Řecka (Ikar, 07/24) 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com