Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Být stále mlád

Nedávno jsem narazila na článek s titulkem „šik po čtyřicítce“. Ani nevím, o čem byl – jen ten název totiž zvednul ze židle mě i mé čtyři křížky, páč to znělo jako „i stará rašple se ještě může zatřpytit."

Pro dobu, která holduje mládí a za prototyp krásy považuje obličej hladký jak dětská prdelka, jsem ve svých požehnaných dva a čtyřiceti letech jak stoletá babička s kůží seschlé rozinky. Já si však pořád přijdu na dvacet, cítím se výborně po fyzické i duševní stránce, a občas i musím počítat, kolik že mi vlastně momentálně je ( já vím, příznak stáří – čas utíká rychleji). Tak ano, mám nějaké ty vrásky kolem očí, ale považuju je za rýhy od smíchu, a pokud s tím má někdo problém, je to čistě jen jeho problém.

Čtyřicítku navíc považuju za geniální věk, kdy je žena ještě plná síly a energie na to, aby byla buď novopečenou maminkou, nebo už naopak mladou babičkou, a zároveň už má nemalé životní zkušenosti a nadhled. Dovedu se proto vžít do problémů a pocitů puberťáků (tady by dcera asi nesouhlasila, ale mně v patnácti lidi nad dvacet taky přišli staří, nudní a prd všemu rozuměli), a zároveň už začínám chápat i seniory. Ty tam jsou doby, kdy se důchodci jevili jen jako protivní starouši, kteří hodiny vysedávají po doktorech, a potom honí slevy v supermarketech! Teď někde vidím nahluchlou babičku a hned mě napadne, že to byla ještě nedávno kočanda, která bez domácích robotů obstarala takové množství práce, že se o tom nám mladým ani nesní, a za kterou se ohlédl nejeden šohaj. A že dědeček šourající se s holí po obchodě, který triumfálně urval poslední jogurt v akci, možná udatně bojoval s puškou na frontě, a ne jako my na teplém gauči s televizním ovladačem v ruce v boji proti koronáči. Moudrost věků mě navíc učí, že nebude trvat dlouho, a podobná bábinka budu já.

Znovu mladá nebo ještě hůř věčně mladá bych ale rozhodně být nechtěla, zvlášť v dnešní době ne. Už tehdy v pubertě jsem byla ráda, že jsem horko těžko zvládala své rozbouřené hormony, a do toho bych teď ještě měla tlaky sociálních médií, abych nějak vypadala, měla takový a onaký názor na vztahy, módu, filmy, literaturu, politiku, kulturu, náboženství, klimatické změny, přistěhovalectví, rasismus, feminismus, očkování a další společenské otázky. A co teprve ta potřeba být neustále online a děsit se, že jsem out a o něco důležitého přijdu! Člověk měl sice jako teenager pocit, že spolkl všechnu moudrost světa (zvlášť když například ovládal počítač lépe než otec s máti), ale pak se stejně musel jít starých nemoderních rodičů potupně zeptat, jestli  může jít večer do kina, a navíc jestli na to taky dostane peníze. 

Jediné, co bych možná brala, je ta bezstarostnost mládí: Teplé domácí jídlo vždy na stole, lednička plná, účty za bydlení, vodu, internet, plyn a elektřinu zaplacené, oblečení vyprané a vyžehlené. Tehdy jsem ještě nevěděla, že to, že dělám nádobí a jednou za týden utřu prach a vyluxuju je jen malá daň za servis, kterého se mi dostává. Stejně jako jsem ve školce nikdy neocenila povinnost spát po obědě, a teď bych za to dala nevímco. A ani by mě nemuseli jako tehdy uplácet bonbonem nebo hezkým obrázkem!

Někomu už teda sice možná přijdu stará, obličej mi zdobí nějaká ta vráska rýha od smíchu!, a na břiše mám místo dokonale vyrýsovaného pekáče buchet od buchet špeky. Ale zase už nemám potřebu oslňovat okolí a připadat si méněcenná, když se místo drahých sexy šatů oděju do pohodlného trička a džínů z výprodeje, protože v tom je mi nejlíp a cítím se skvěle. A jak nedávno prohlásila s moudrostí stoletých starců jedna tříletá holčička v mé třídě, „když se mám ráda, tak jsem krásná.“

 

Autor: Alena Damijo | čtvrtek 18.11.2021 10:45 | karma článku: 28,18 | přečteno: 925x
  • Další články autora

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma: 32,86 | Přečteno: 3102x | Diskuse| Společnost

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1064x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma: 26,00 | Přečteno: 782x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma: 24,06 | Přečteno: 669x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Kovářova vánoční kobyla

Kovářova kobyla prý chodí bosa. Miluju česká přísloví a vidím v nich hlubokou moudrost věků, ale s tímhle jsem až do nedávna tak úplně nesouhlasila – přece když něco umím, tak tím spíš to udělám doma pro sebe a svou rodinu, ne?

14.12.2021 v 10:45 | Karma: 22,62 | Přečteno: 563x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

  • Počet článků 110
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2026x
Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na víc než dvacet let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)
Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle (2023)

PŘIPRAVUJE SE:
Srdečné pozdravy z Řecka (Ikar, 07/24) 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com