Halloween? Ne, děkuju

27. 10. 2021 10:45:00
Anglie potemněla, a kam se oko podívá, tam svítí vydlabaná dýně, visí přerostlý pavouk a nebo straší zlý duch či ohyzdná čarodějnice. Přichází totiž noc děsů – Halloween, dlouho očekávaná zábava mladých věkem i duchem!

Halloween není americká blbost, jak se mnozí Češi domnívají, ale zapustil kořeny u Keltů pocházejícíh z oblasti Anglie a Irska. Jméno je odvezeno od večera svátku Všech svatých, kterému předchází; doslova tedy All Hallow’s Eve čili zkráceně halloween.

Posledního října Keltům končilo šťastné období světla, léta a úrody, a druhý den jim začínal nový rok. Staří Keltové ten večer slavili konec roku, jen mu neříkali jako my silvestr, ale Samhainova noc, a to na počest vládce smrti a zesnulých Samhaina. Namísto drahých moderních ohňostrojů zapalovali starodávné a o poznání levnější ohně, a místo ožírání se a luxování chlebíčků v pěkných oblecích na sebe brali ohyzdné masky duchů. Věřili totiž, že v tuto noc se duchové zemřelých a démoni volně producírují po světě a baví se tím, že se snaží vystrašit smrtelníky a provést jim nějaké ošklivé žertíky či zlomyslnosti („triky“). Když je však k smrti vyděšený člověk uplatí nějakou dobrůtkou, dají mu pokoj. Časem však lidi přišli na to, jak temnoty zla ošálit – začali na sebe brát převleky duchů a čarodějnic, a démon pak prý nevěděl, s kým má tu čest, a snížila se pravděpodobnost, že danému člověku uškodí.

Přesně proto se malí Britové a tisíce dětí z ostatních zemí světa, které tento druhý nejkomerčnější svátek po Vánocích přejali, převlékají za hrůzostrašné postavy a doma si vystavují kostlivce, pavouky a vyřezávají šklebící se dýně. Jakmile se pak setmí, hodí na sebe slušivý děsivý kostým a vyrazí s kyblíčkem ve tvaru zubaté dýně či ohyzdné lebky a se sloganem „trick or treat“ (zlomyslnost nebo sladkost) koledovat po městě. Když vydrancují celé sousedství a z kyblíčkové lebky tečou potoky ne mozkomíšního moku, ale průmyslově zpracovaného cukru, vybalí děti v obýváku na gauči laskominy a veselý den zakončí požíváním postrachu zubařů (chemických tlamolepů) u nějakého šíleného krváku.

Někdo to považuje za vrchol zábavy, já se přiznám, že na to nejsem, a to nejen proto, že jsem věřící. Úplně přesně totiž nechápu, proč 364 dnů v roce odsuzujeme zlo a násilí a pláčeme nad smrtí, a pak se jeden den utrhneme ze řetězu a najednou je hrůza největší legrace? Když mě v Londýně kdysi okradli dva mladící a zmlátili tak, že jsem měla modřiny a bolesti ještě měsíc, tak mi to úplně veselé nepřišlo, stejně jako když jsem o pár let později narazila ve vlaku na šíleného chlapa s nožem. Uznávám však, že ani jeden den nepřipadl na 31. října, takže jsem jen tradičně brečela strachem, bezmocí a bolestí; kdyby mě přepadli o Halloweenu, tak bych jim samozřejmě šla jako poděkování za vzrušení ještě koupit čokoládovou tyčinku!

Rovněž si říkám, co Halloween asi může způsobit citlivým dušičkám některých malých dětí. Jako matka a učitelka prcků vím, že drobotina se často bojí i vlastního stínu, a najednou je obklopena děsivými výjevy, které v Anglii tvoří „výzdobu“ snad v každém obchodě a de facto před nimi není úniku. Doteď si pamatuju, že jako malá jsem v televizi omylem zahlédla pár ošklivých scén z filmů s hvězdičkou, a co člověk jednou vidí a zaslechne, to už nemůže „odvidět“ a „odslyšet“.

Nedávno se mi také ve škole přišla jedna maminka výhružně zeptat, jestli to jako myslím vážně, že by se děti mohly během vyučování koukat na Lvího krále – její syn prý nedávno kus viděl a ještě teď brečí a křičí ze sna, kdykoli si na to vzpomene (mimochodem ano, bavíme se o tom animovaném filmu z dílny Walta Disneyho!). Takže asi takhle. Za mě tedy čokoláda ano, ale čarodějnice ne. A už aby tu byly kouzelné vánoční pohádky, kde dobro vždycky zvítězí nad zlem, protože tak to má v životě být!

Autor: Alena Damijo | středa 27.10.2021 10:45 | karma článku: 24.00 | přečteno: 773x

Další články blogera

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma článku: 32.80 | Přečteno: 3094 | Diskuse

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma článku: 30.09 | Přečteno: 1051 | Diskuse

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma článku: 25.87 | Přečteno: 777 | Diskuse

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 666 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 18.52 | Přečteno: 299 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 27.70 | Přečteno: 416 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 8.76 | Přečteno: 183 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.21 | Přečteno: 9239 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 428 | Diskuse
Počet článků 110 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2002

Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na devatenáct let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)

PRÁVĚ VYŠLO:

Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle 

 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...