Britštější než Brit

15. 09. 2020 10:45:00
S blížícím se brexitem a záludným koronáčem, který limituje možnosti cestovat, vyvstala potřeba se po osmnácti letech v Londýně legálně pobritštit. Dost na tom, že každé moje dítě má jiné občanství,

a jak tvrdí manžel, nikdy nevíš, komu kdy může rupnout v bedně a pakovat tě odsud, i když tu máš trvalý pobyt. Nesnáším vyplňování různých formulářů, a tak jsem žádost o občanství měsíce (chci říct roky) odkládala. Před pár lety ale Česko zavedlo možnost dvojího občanství, takže padl můj patriotský argument „českého občanství se nikdy v životě nevzdám!“, načež přišla březnová karanténa a s ní zjištění, že kdybych chtěla odjet domů do Čech, tak v pohodě převezu dceru s českým pasem, ale tu s britským už si budu muset obhajovat jako nezletilého člena rodiny. A tak jsem (nerada) dala choti za pravdu a zahájila proces britanizace.

K získání britského občanství pro lidi z EU je třeba být tu určitou dobu „usedlíkem“ (štempl, že jsem vyplnila jakýsi post-brexitový formulář o pobytu), za £150 (4500 Kč) prokázat znalost anglického jazyka a za dalších £50 (1500 Kč) projít testem reálií zvaným Life in the UK Test.

Test obsahuje dvacet čtyři otázek z historie i současného dění, zeměpisu, poliktiky, práva a soudnictví, ekologie, státních svátků, zvyků a tradicí, běžného života, vynálezů, slavných osobností, školství, jídla, sportu, kultury a všeho, co se nějakým způsobem dotýká Velké Británie. Mezi místními obyvateli je známý jako „test, kterým by normální Brit v životě neprošel“. V tomto případě to asi není přehnané tvrzení ani suchý anglický humor, protože z mých vysokoškosky vzdělaných anglických kolegů – učitelů ho zvládl jen jeden.

Nemůžu říct, že mě uklidnilo, že databáze testu obsahuje tisíc otázek, z nichž mi systém v den D náhodně vybere dvacet čtyři kusů. V testu je potřeba správně odpovědět 75 % otázek, které naštěstí obsahují buď čtyři alternativy nebo možnost ‚pravda‘ či ‚lež‘. Jen díky tomu jsem první zkušební test zvládla na ohromujících 34 %. Deset dnů před zkouškou jsem se proto poctivě ponořila do učení a neustále opakovala všech pětačtyřicet zkušebních online testů, psala si z nich poznámky a cestou do práce studovala sto čtyřiceti stránkovou učebnici; kdo se ji naučí slovo od slova nazpaměť, má vyhráno!

Některé otázky byly samozřejmě lehké, ba triviální – který den se slaví Boží hod vánoční, kdo je manželem královny, jaká dvě přídavná jména obsahuje první verš státní hymny a jaký je úřední název celé země. Jiné jsem zvládla díky zálibě v prolézání hradů a zámků, takže jsem už předtím věděla, že normanská invaze nastala roku 1066, kdy Vilém Dobyvatel porazil v bitvě u Hastings anglosaského krále Harolda, a díky tomu vznikla dnešní angličtina - je to směsice anglosaských jazyků a staré francouzštiny. Dokonce jsem i věděla, že bitvu „popisuje“ vyšívaná tapisérie, jen jsem netušila, že měří sedmdesát metrů a je vystavena ve Francii, takže to zase byly dva body dolů. O tom, že Vilém později provedl jakési sčítání lidu a majetku zaznamenané v knize Domesday Book, se mi samozřejmě taky nesnilo, stejně jako jsem nedokázala odpověď na otázku, jestli slovo kráva - cow - je původu anglosaského, normanského nebo vikingského. (Jak vůbec mohu bez této znalosti v Anglii pít mléko?)

A to ještě nebylo nic proti otázkám typu kolik poslanců má velšský parlament, který pár vyhrál v roce 1984 zlatou medaili v krasobruslení, jaký skotský klan byl vyvražděn, protože včas neodpřisáhl věrnost Vilému Oranžskému, kdo skládal hudbu pro krále Jiřího VI., v jakém roce nastala svoboda tisku, kdy získali ženy stejné volební právo jako muži a které sufražetce za to mohou dámy poděkovat. Vysloveně pikantní byly i lahůdky „kdo navrhl podobu památníku Cenotaph?“, „Který skotský básník složil oslavnou báseň The Bruce?“ (a kdo to ten Bruce byl, aha?), a „O co šlo v listině Habeas Corpus Act?“ nebo ještě lépe „Kdy byla vydána?“

Hlava mi z toho šla kolem a na test jsem šla vyklepaná a s úpěnlivými modlitbami za Boží milost a pomoc. Uklidňovala jsem se tím, že v nejhorším znovu vyplajznu padesát liber za přezkoušení, a cestou jsem se ještě drtila jména a medaile úspěšných britských sportovců a a osvěžovala si místa slavných koňských dostihů.

V testovacím středisku jsem nasadila roušku, ukázala svůj pas, vymydlila si ruce dezinfekcí a na pokyn úředníka si do skříňky odložila všechny věci včetně svetru. Němec přede mnou se snažil hádat o mikinu, ale měl to marné – ve třídě prý není zima. (Bylo tam otevřené okno a rtuť venkovního teploměru ukazovala 14 °C.) Novou propiskou jsem ztvrdila své jméno a občanství, načež šla propiska do karantény; my v Británii totiž bereme rostoucí covidovou infekci vážně! Pak mě zkontrolovali, jestli mám prázdné kapsy a neskrývám v ponožkách, nohavicích, roušce a rukávech taháky. Stejně jako na letišti mě ojel detektor kovů. S pasem v ruce jsem přešla v doprovodu úředníka k počítači, kde mi jiná pracovnice opět zkontrolovala pas a vysvětlila, že mám tři čtvrtě hodiny na zodpovězení otázek, a výsledky dostanu do patnácti minut od skončení emailem.

Jak jsem byla nabušená, tak jsem byla hotová za pět minut, a děkovala Bohu, že mé oči ráno při opakování padly na informaci, že proudový motor sestavil v třicátých letech minulého století Frank Whittle, internet vynalezl Sir Tim Berners-Lee, Joseph Turner maloval krajinu a anglická, velšská a severoirská soudní porota má dvanáct členů (na rozdíl od Skotka, kde na to mají patnáct lidí). Testem jsem prošla, za odměnu si koupila malinový koblih a k večeři jsme objednali čínu.

Takže teď už „jenom“ vyplnit přihlášku, najít diplom z univerzity, potvrzující, že ovládám jazyk, a zaplatit čtyřicet tisíc korun (!). Proč jen nejsem cizinec, toužící po českém občanství?! Nejen, že správní poplatek za vyřízení žádosti činí pouhé dva tisíce korun, ale na test z českých reálií je třeba projít si jen tři sta poměrně lehkých otázek (i já zvládla cvičný test během pár minut na 29/30) a ještě ho stačí udělat na směšných 60 %.

Na druhou stranu ta zkouška z češtiny... Když jsem s magisterským titulem z bohemistiky neudělala test z českého jazyka pro 7. třídu, to asi radši zlatě nadrtit se, že prvního savce naklonoval Wilmont s Cambellem, a pak strávit několik měsíců o chlebu a vodě a šetřit na britské občanství!

Autor: Alena Damijo | úterý 15.9.2020 10:45 | karma článku: 41.24 | přečteno: 6382x

Další články blogera

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma článku: 32.80 | Přečteno: 3094 | Diskuse

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma článku: 30.09 | Přečteno: 1051 | Diskuse

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma článku: 25.87 | Přečteno: 776 | Diskuse

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 665 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 18.16 | Přečteno: 401 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 578 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 231 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 15.79 | Přečteno: 471 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 110 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2002

Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na devatenáct let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)

PRÁVĚ VYŠLO:

Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle 

 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...