Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo chytá v ráji růžovém

„Potřebovala bych nějaké cool fotky na Istagram,“ odpověděla má skoro třináctiletá dcera na otázku, kam vyrazíme o víkendu, a před oči mi vrazila insta-fotky zcela růžové a rozvetlé kavárny v centru Londýna. 

Nevím, co to do mě vjelo (teda vlastně vím – únava zoufale volající po kafi, cukru a nicnedělání), ale bez klasických řečí o zbytečném vyhazování peněz za blbosti jsem svolila. Kavárna, kterou jsme s pomocí Googlu lokalizovali hned vedle slavného obchodní domu Harrods v luxusní čtvrti South Kensington, se nacházela jen deset minut od našeho kostela, a tak jen co nám vikář požehnal, vyrazili jsme vstříc novým kulinářským foto-zážitkům. Prozíravě jsem se už v  kostele, kde máme před shromážděním zdarma horké nápoje a sladké pečivo, pořádně prolila kafem, protože člověk nemusí být pomazaným prorokem, aby věděl, že v profláklé insta-kavárně nebude asi zrovna levno.

Hned u vchodu do země zaslíbené alias růžového ráje nás zastavila cedule, vyzývající nás, abychom počkali na usazení číšníkem, a zároveň upozorňující, že naše posezení by nemělo přesáhnout čtyřicet pět minut. Hned se tam cítíte víc vítáni! Ukázněně jsme tedy vytvořili tříhlavou frontu, a když si nás dlouho nikdo nevšímal a kolem nás chodili lidi normálně dovnitř, osmělila jsem se a zdvořile se zeptala číšnice, která krájela dort rychlostí, jež by i šneku přišla nudně zdlouhavá, jestli máme čekat venku nebo uvnitř.

Servírka nám dovolila čekat uvnitř a po pěti minutách, které jsme strávili nadšeným upozorňováním se na různé interiorové zajímavosti (růžoví koníci, stěna pokrytá kafariáty, žůžovoučké jízdní kolo s košíkem květin) nás zavedla dolů, do podzemí se zdmi pokrytými spoustou růžových srdíček ve tvaru slavných anglických bonbonků s nápisy. Překvapilo mě, že víc než polovina stolů byla neobsazena a moc jsem nechápala, na co jsme tedy vlastně museli prve čekat, ale i v růžovém ráji evidentně existují věci mezi nebem a zemí.

Má zářivá kariéra instagramové hvězdy zhasla ještě dříve než vzešla díky tomu, že jsem nevhodně zkombinovala oblečení s pozadím. V pondělí se radši vracím zpátky za katedru!

Usadili jsme se a slečna nám po dalším nekonečném čekání přinesla růžová meníčka. Ceny lahodně vypadajících zákusků mě skutečně ohromily a na chvíli jsem si připadala jak Alenka v říši divů; dortík v normální londýnské kavárně stojí zhruba L3 (90 Kč), zde byl průměr L7 (210 Kč) a za kafe chtěli bůra, o což si neřekne ani předražený Starbucks za svůj největší kelímek. Ještě že jsem si dala v kostele kafata dvě! Ale protože jsem byla pevně rozhodnutá, že jsme v tomto podniku poprvé a naposledy, milostivě jsem dětem dovolila, že si nemusí dát to nejlevnější, ale naopak to, na co mají největší chuť.

Objednali jsme si a mezitím se fotili, protože od toho jsme tady přece byli – stejně jako ostatní mladé dívky, které cvakaly o sto šest, a pak snímky hned posílaly do éteru, aby je ostatní mohli osrdíčkovat. Byla to zábava. Jediné, čeho jsem mohla v kavárně litovat, bylo nejen lehké přítmí, ale taky fakt, že jsem ráno na sebe ve spěchu navlékla obyčejné oranžové triko, které s růžovým designem pramálo ladilo. Ještě že nemám ambice stát se insta-hvězdou, to by jinak bylo úplné virtuální faux pas a promarněná cesta!

Fotka fotky; tak to dělají profíci na Instáči!

Po víc než deseti minutách, kdy jsem si myslela, že na ty dortíky snad teprve melou mouku a ne je jen přendavají z vitríny na talířek, jsme se konečně dočkaly. Musím říct, že jsem neměla valná očekávání, ale chuťové pohárky explodovaly při každém soustu, zákusky byly z kvalitních surovin a neskutečně dobré, měly neotřelou chuť a přirozenou jemnou vůni. Navíc nebyly přeslazené, což vždycky ocením. Skoro bych byla v pokušení říct, že za ty prachy se i vyplatily, ale pak jsem si včas vzpomněla, že za cenu jednoho malého dortíčku jsem měla včera v IKEY oběd, zákusek a ještě kafe, a tak radši pomlčím.

Každá zábava však jednou skončí (zvlášť když je na ni vyměřena jen tři čtvrtě hodina), a pak dojde na lámání chleba v podobě placení účtu. Nikdy jsem neměla vysoké mínění o svých matematických schopnostech, ale když mi místo očekávaných dvaceti dvou libuších namarkovali přes pětadvacet, byla jsem přece jenom trochu zaražená. Účtenka přemrštěnou cenu záhy vysvětlila – jak se v některých nóbl podnicích totiž dělá, k částce rovnou přibouchli tzv. service charge, lidově dýško, a to hned 12,5 %. Vzhledem k rychlosti obsluhy mi to přišlo trochu (dost) odrzlé, a i když vím, že mám ze zákona právo tento příplatek odmítnout, přiznám se, že jsem nechtěla vypadat jako nějaký chudák z Nemanic a nechala to být – dost na tom, že mluvím s východoevropským přízvukem a na sobě jsem měla oranžové triko a sekáčové manžestráky. Předražený zákusek mě sice zasytil až do večera, takže dobrý, ale mezi náma – zlatá IKEAl!  

 

Autor: Alena Damijo | pondělí 27.5.2019 10:45 | karma článku: 18,83 | přečteno: 554x
  • Další články autora

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma: 32,86 | Přečteno: 3102x | Diskuse| Společnost

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1064x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma: 26,00 | Přečteno: 782x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma: 24,06 | Přečteno: 669x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Kovářova vánoční kobyla

Kovářova kobyla prý chodí bosa. Miluju česká přísloví a vidím v nich hlubokou moudrost věků, ale s tímhle jsem až do nedávna tak úplně nesouhlasila – přece když něco umím, tak tím spíš to udělám doma pro sebe a svou rodinu, ne?

14.12.2021 v 10:45 | Karma: 22,62 | Přečteno: 563x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 110
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2026x
Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na víc než dvacet let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)
Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle (2023)

PŘIPRAVUJE SE:
Srdečné pozdravy z Řecka (Ikar, 07/24) 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com