Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tak, a je to tady. Čtyřicítka!

Život začíná ve čtyřiceti, je ti 18 s 22 lety zkušeností, dvakrát dvacet, jsi stará jen tak, jak se cítíš, bla bla bla... To všechnou jsou dobře míněné řeči, které jsem i já kdysi s úsměvem předávala těm dříve narozeným (sorry!).

A teď to postihlo i mě! Jako něco na tom všem samozřejmě je, a přestože se cítím na pětadvacet, čas od času mě znervózní, že ti krásní úspěšní lidé, s nimiž jsou rozhovory v časopisech, a které považuju za staré a zkušené, jsou často ve skutečnosti o dost mladší než já. Asi už mi fakt není těch pětadvacet, jak si pořád myslím, a evidentně jsem opravdu dospělá, minimálně papírově.

Čtyřicítku si často povědomě asociujeme se zralým usazeným věkem, kdy už jsme vybouřeni, máme nějaké ty životní zkušenosti, ideálně jsme usazeni rodinně, kariérně i bydlením, ale pořád jsme mladí, silní a stateční. My čtyřicátníci (fuj, to zní strašně! Na to než si zvyknu, tak mi bude padesát!) už si ale zároveň trochu bolestně uvědomujeme, že to máme – slovy Zuzany Hubeňákové z knihy Žena na tahu – blíže ke starobnímu důchodu než ke kolébce, a že ač mladí, jsme už vlastně i trochu staří.  

Byla jsem fakt vtipná, když jsem si ještě v jednadvaceti myslela, že třicátníci jsou už starouši téměř za zenitem, či když jsem o chvíli později sama s děsem a hrůzou sfoukávala třicet svíček na dortu a připadalo mi, že teď už mládí definitivně odzvonilo. Na prahu čtyřicítky se nad tím vším shovívavě usmívám a oceňuju, že mám stále paměť jako slon a dokážu si proto živě vybavit, jak jsem měla v pubertě na všechno názor a byla přesvědčena o vlastní neomylnosti, hraničící se vševědoucností, zatímco moji staří nemoderní rodiče se čtyřmi křížky na krku o životě věděli samozřejmě kulový. Teď bych si zpětně nafackovala, ale asi je to věkem a budu si to muset připomínat, abych pro změnu nenafackovala svému pubertálnímu dítěti, které je – pochopitelně po mně – také nesmírně chytré a zkušené.

Další výhodou méhou současného starého zralého věku je to, že nejen že ještě rozumím mladým, ale já už chápu i ty staré. Důchodci pro mě přestali být ti otravní pomalí dědové a babči, co brzdí provoz v obchodech, útočí na slevy i zdravotní centra a mají zastaralé názory a způsoby, ale už je to generace mých rodičů, a ty za staré rozhodně nepovažuju. Vždyť ovládají internet, mají mobily, cestují,... šedesátka už dneska přece není žádný věk, ne? A v těch osmdesátiletých a starších zase vidím junochy, kteří byli ještě nedávno stejně mladí a křepcí jako já, a asi jim to taky přijde jako kdyby to bylo včera. Nechci znít sentimentálně (i když už na to ale začínám mít věk!), ale ono to vážně strašně rychle utíká.

Protože mám tendence vnímat sklenice jako poloplné a ne poloprázdné, musím si vlastně připustit, že už mi sice není dvacet, ale že jsem vlastně za tenhle věk ráda, protože jsem přežila pubertu, hledání sama sebe a smyslu života, jsem usazená a přesto stále plná síly a optimismu. Lety jsem navíc nabyla pár životních zkušeností, a tak už nepovažuju každý problém za nebetyčný, protože mám na vlastní kůži odžito, že nic se nejí tak horké, jako se to uvaří, a že všechno zlé je pro něco dobré.

Sice již dávno nejsem schopná plně fungovat po probdělé noci, tak jako jsem byla před čtvrt stoletím, a o tváři hladké jako dětská prdelka se mluvit taky už nedá, ale ty počínající vrásky u očí mě osobně vůbec neobtěžují. Beztak jsou určitě od smíchu. A navíc, a to především, jako křesťan vím, že to nejlepší mám teprve před sebou, a že na tu nadcházející druhou půlku života (bude-li mi dopřána) nejsem sama!

 

Autor: Alena Damijo | pátek 22.3.2019 10:30 | karma článku: 26,46 | přečteno: 1371x
  • Další články autora

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma: 32,86 | Přečteno: 3102x | Diskuse| Společnost

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1064x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma: 26,00 | Přečteno: 782x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma: 24,06 | Přečteno: 669x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Kovářova vánoční kobyla

Kovářova kobyla prý chodí bosa. Miluju česká přísloví a vidím v nich hlubokou moudrost věků, ale s tímhle jsem až do nedávna tak úplně nesouhlasila – přece když něco umím, tak tím spíš to udělám doma pro sebe a svou rodinu, ne?

14.12.2021 v 10:45 | Karma: 22,62 | Přečteno: 563x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války

25. dubna 2024  15:14

Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

POLITICKÝ DIÁŘ: Pověstná „střídačka“ ODS a Kupkův úspěch na kongresu

25. dubna 2024

Premium Byť se před čtrnácti dny na kongresu ODS v Ostravě téměř nic nestalo (natož aby šlo o něco...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:56

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 110
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2026x
Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na víc než dvacet let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)
Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle (2023)

PŘIPRAVUJE SE:
Srdečné pozdravy z Řecka (Ikar, 07/24) 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com