Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Školní přespávačka (jen pro silné povahy)

V pátek znovu vypukne „nejlepší zábava roku“, jak říká má dcera. Řeč je o školní přespávačce, akci, kterou děláme už deset let, a jejíž organizaci jsem ke své velké radosti před pár lety zdědila.

Tedy mně to pořádání baví, to ne, že ne, ráda vymýšlím program, aktivity, dokonce mi nevadí i adrenalinové výzvy typu „v návalu ostatní práce jsem zapomněla objednat materiál na výtvarné dílny“ či „dva ze sedmi lidí, které jsem ukecala  na pomoc, onemocněli“. I těch padesát rozjuchaných dětí, kteří svou energií, matračkami, spacáky a horou sladkostí zaplní malou tělocvičnu, se dá při troše dobré vůle s paralenem a silnou píšťalkou v puse zvládnout. Jen to spaní, respektive jeho absence, mně s narůstajícím věkem začíná trochu chybět. Holt není mi už dvacet, že jo!

Charitativní přespávanou dělá naše škola každoročně poslední pátek v září, kdy rakovinová charita Macmillan pořádá celobritské „Největší kávové dostaveníčko na světě:“ Lidé se sejdou u kávy a domácích buchet a výtěžek z prodeje a darů jde na Macmillan. (To mimochodem v pátek ráno taky pořádám, stejně jako následný prodej zbytku koláčů na školním dvoře, protože normální organizátorka je na operaci. Jak já se těším na pátek! Ne.)

To s přespávačkou zdánlivě nesouvisí, ale opravdu jen zdánlivě; nejen totiž, že peníze, co děti zaplatí za „nejlepší zábavu roku", pošleme po odečtení nákladů Macmillanu, ale ještě v půl šesté večer nafásneme rozdováděné děti, které se skončení výuky v 15:30 přežraly buchet a koláčů, a místo krve jim tak v těle proudí cukr. Čerstvě nabití králíčci Duracell jsou proti nim mrtvé baterie! Jak jest vidno, školní přespávačka není pro slabošské a neduživé dospělé, i když se kolikrát sami sebe ptáme, jestli jsme vlastně normální něco tak sebemrčkačského opakovaně pořádat. Ale ty rozzářené dětské oči... no znáte to.

Sotva si děti ustelou a pět z nich si hned polije spacák vodou, vyženeme je ven na tak zvaný Scavenger Hunt (doslova „mrchožroutský lov“). Je to geniálně jednoduchá hra, při níž každá skupina nafásne seznam věcí, které má na hřišti co nejrychleji najít – tři oříšky, snítku levandule, šípek, pět kulatých kamínků, fazoli, něco krásného, červenou kytičku, žlutý list atd. Už léta pod heslem „pracuj chytřeji – ne tvrději“ recykluju ten samý seznam a zatím si toho ještě nikdo nikdy nevšiml, takže i letos budou hledat tři oříšky pro Popelku. Děti se přitom vyřádí, rozumně využijí nadbytečnou energii, zjistí, jak vypadají šípky a oříšky a taky vyhládnou, takže se jde na pořádnou anglickou večeři – hot dogy a burgery.

Po nich následují dílny ve třídách, v nichž přespávači mohou modelovat z hlíny, navlékat náramky z písmenkových korálků, hrát společenské hry, vyrábět létající superhrdiny případně hrát venku fotbal, a pak je naženeme vyčistit si zuby a šup do spacáků na „noční kino". V průběhu večera totiž mohly vybírat z nabídky několika filmů, a jakmile zhasnou světla, je vítězný snímek promítán na bílou zeď tělocvičny. My dospělí si objednáváme dovoz pizzy, číny či indického kari, popíjíme kafe a colu a střídáme se v hlídání dětí.

Nočního courání se na záchod patří k oblíbeným dětským aktivitám.

V „kině“ samozřejmě šustí papírky, jak se děcka ládují na čerstvě vyčištěné zuby z domova přineseným popcornem a brambůrky, pak chodí čurat, pak zase pít, čurat, pít a takový koloběh až do konce filmu. Ono to tak v podstatě probíhá celou noc, protože ti nejstarší usínají až kolem jedné ráno a ti nejmladší pětiletí se zase budí v pět. Jak si jistě umíte představit, i během těch čtyř hodin relativního nočního klidu se někdo courá na záchod a nezapomene vás přitom vzbudit s dotazem, jestli na ten záchod může jít.

Od pěti hodin už tedy pro mě nemá moc cenu spát, a poučena léty si rovnou beru do tělocvičny notebook; když jsem po čtyřech hodinách šestkrát přerušeného spánku rozumně čilá, vyřizuji emaily a dělám přípravy do hodin, když ne, nakupuji vánoční dárky.

Je pravda, že jsem pak druhý den totálně odrovnaná a běda rodiči, který se ráno v devět zpozdí o více než deset minut s výmluvou „já jsem zaspal“, ale až se mi Vánoce zeptají, co jsem dělala v září!

Autor: Alena Damijo | sobota 22.9.2018 11:33 | karma článku: 23,64 | přečteno: 2541x
  • Další články autora

Alena Damijo

Tulipánové radovánky

Miluju jarní květy, a když dcera navrhla, že bychom mohli zajet na tulipánové pole na jihu Anglie, nadšeně jsem souhlasila. Už léta toužím navštívit Holandsko a procházet se tam mezi nekonečnými lány

1.5.2024 v 11:00 | Karma: 8,43 | Přečteno: 105x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma: 32,86 | Přečteno: 3108x | Diskuse| Společnost

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1069x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma: 26,00 | Přečteno: 787x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma: 24,06 | Přečteno: 670x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 111
  • Celková karma 8,43
  • Průměrná čtenost 2008x
Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na víc než dvacet let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)
Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle (2023)

PŘIPRAVUJE SE:
Srdečné pozdravy z Řecka (Ikar, 07/24) 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com