Fonetický test pro prvňáčky aneb Hau du jů rýd it in Ingliš?

9. 07. 2014 10:15:00
Ve věku devíti let jsem se stala posledním ročníkem, který se povinně učil ruštinu, a s pádem rudé hvězdy padla i má naivní dětská představa o tom, jak si budu dopisovat s pionýry ze SSSR a získám tak  3D kalendáříčky,

 

které jsem do té doby obdivovala na propagační nástěnce umístěné za výlohou Československé státní spořitelny. 

Východ rychle vyšel z módy a my se místo počítání Adín dva tri četýre začali učit One, two, three, four. Naši učitelé, zpravidla narychlo překvalifikovaní ruštináři, byli nezřídka jen o pár lekcí před námi, a tak se hodiny většinou sestávaly jen z doplňování jednoduchých cvičení a opakování vět po magnetofonu. Slovní zásobu jsme si zapisovali do slovníčku, rozděleného na tři kolonky: Slůvko, výslovnost, význam.

Přijala jsem tento učební mechanismus s naprostou samozřejmostí, a tak mě pak v Anglii málem porazilo zjištění, že angličtina nevyslovuje systémem padni kam padni, jak jsem si do té doby myslela, ale že má svá fonetická pravidla.

Mladá Briťata se učí číst a psát tím, že se naučí jednotlivé hlásky abecedy; zde si prosím povšimněte, že důraz je na slově hlásky, ne písmenkách – pro čtení a psaní v angličtině je totiž podstatné vědět to, že a, b, c mají hlásky (fonémy) a, b, k, a ze začátku se obejdou bez zjištění, že ona písmenka (grafémy), které ty hlásky reprezentují, se jmenují Ej, bí, sí.

Většina základních škol učí podle programu „Letters and sounds“, kdy se žáčci během několika týdnu naučí číst a psát veškeré hlásky abecedy. Tak třeba hned první týden se začíná písmeny s, a, t, p a jakmile umí ta, mohou už napsat několik jednoduchých slov, např. at, as, sat, pat. Ta pochopitelně nepíší zpaměti, ale tak, že si slůvko řeknou nahlas, pak ho vyhláskují (s-a-t) a každou tu hlásku/písmenko zaznamenají. U čtení je postup podobný, jen pak ty hlásky musí rychle složit dohromady, a tím slůvko přečtou. Této operaci se anglicky odborně říká segmenting and blending (s tím pak třeba můžete machrovat v hospodě u piva).

Jakmile si malé hlavičky osloví základní hlásky, přijdou na řadu dvouhlásky jako sh, ch, th, ai, a abychom náhodou neměli pocit, že je to moc jednoduché, přidáme i pár trojhlásek jako je igh, air, ear. Nesmíme samozřejmě zapomenout, že některé hlásky mohou mít i dvojí výslovnost, třeba záludné ow může znít jako české ou (blow the snow) či jako české au (brown cow).

U průměrných žáků nese tento systém výuky kýžené ovoce a většina dětí je na konci první třídy schopna přečíst a napsat jednoduchý text. Před třemi roky ovšem jakousi hlavu pomazanou napadlo, že by se dětská schopnost čtení měla nějak otestovat, a na světlo světa přišel test s názvem Phonics screening check, kterým musí ze zákona projít ve stanoveném datu všichni žáčci první třídy.

Nevím, co tehdy tvůrci testu vypili či jaké veselé omamné látky požili, ale přijít s nápadem, že sestavíme seznam čtyřiceti slov, z nichž jen zhruba polovina bude opravdových a zbytek nějaké zkomolené nesmysly, to mi opravdu přijde napováženou. V podstatě neznám učitele, který by se o této zkoušce vyjadřoval pochvalně a viděl v ní nějaký přínos, ale jak pravil Murphy, kdo umí, ten učí, kdo neumí, ten vytváří školské zákony.

Naše škola v posledních dvou  letech ve fonetice značně překročila britský národní průměr a také naši letošní prvňáčci čtou ukázkově, a tak nebyl důvod k obávám, že se i letos nezadaří. Pak jsme ovšem dětem hodili jen tak na zkoušku cvičné papíry a s hrůzou zjistili, že testem by prošlo jen tak 35 % žáků, protože neumí číst nesmyslná slova, neb v nich hledají smysl (což jsme je dva roky učili), a tudíž je špatně složí dohromady.

Vzhledem k tomu, že podle této přiblblé zkoušky se posuzuje i úroveň školy, tak vedení zcela logicky značně záleželo na tom, abychom se pokud možno dostali aspoň na národní průměr 69 % , a vypreparovali malou skupinku dětiček, která bude dostávat intenzivní fonetické lekce. Malá skupinka se sestávala ze čtrnácti žáků – třinácti živých chlapečků a jedné holčiny. Pak už zbývalo najít jen vhodnou oběť, která je bude učit číst nesmyslná slova na nesmyslné testy, a vzhledem k tomu, že jsem měla ve třídě studentku, role obětního vola připadla ve jménu profesního rozvoje mně.

Bez zbytečné skromnosti si troufám si říct, že nemohli zahradníkem zvolit většího kozla, a přidám k dobru historku, jak jsem kdysi učila dívčinu, která neuměla vůbec anglicky, a tak se učila především ode mě, a jak jsem pak na konci roku zjistila, že mluví s lehkým podšumavským přízvukem. Závidím lidem, kteří hbitě pochytí akcent a do místní mluvy s lehkostí vplynou, a sním o tom, že jednou přijde doba, kdy řeknu „Hello“ a nebude hned následovat otázka, odkud jsem. Nicméně navzdory tomuto všemu mi byla svěřena role lektora, protože jsem prý na fonetiku v nižších třídách odborník. 

Místo odborníka jsem si však připadala spíš jako krotitel divoké zvěře, neb prvňáci své pověsti divokých dětí nejen dostáli, dokonce ji ještě zdaleka předčili. Zatímco svou o rok nižší třídu dokáži bez problému kontrolovat pouhým koulením očí, u těchto šestiletých jsem vyzkoušela snad všechny strategie a místy se dostávala do fáze, kdy jsem použila tradiční školní zatleskání pro pozornost, a jediný, kdo na to reagoval, byl můj asistent. Byla jsem velmi povzbuzena, zvlášť když jsem pak hned potom měla schůzku s jedním ze svých rodičů, kterého něco rozzuřilo a slovně mě napadl – to jsem si pak udělala silný čaj, šla si pobrečet do kabinetu, a pak se připravovat na další strhující hodinu fonetiky.

Drezúra ale měla i své světlé stránky, například jsem objevila dvouhlásky, o nichž jsem neměla ani tušení, že existují, a také zjistila, že když po C následuje e, i nebo y, tak se nečte jako K, ale jako S. Tudíž už nemusím jako trubka vyslovovat Macedonia jako MaKedonia, jako jsem to dělala doposavad, ale hezky správně MaSedonia. Snažím se přesvědčit sama sebe, že za ty čtyřtýdenní nervy s týráním sebe i dětí dvakrát denně to rozhodně stálo. Ehm.

Před týdnem přišly výsledky testu – 90 % úspěšnost. Dostala jsem veřejnou pochvalu, poděkování a dobrou zprávu – protože jsem se letos tak osvědčila, povedu doučování i příští rok. No nic, je na čase zintenzivnit modlitby za volby, aby se do křesla ministra školství konečně dostal někdo, kdo pochopí, že číst nesmyslná slova je nesmysl. Fonetice nazdar!

P.S. Léto je doba cestování, a protože v dnešní globální vesnici se angličtina někdy i hodí, přikládám seznam anglických hlásek, jejich zjednodušenou výslovnost a příklady slov. Třeba se vám to na dovolené v MaSedonii bude hodit!

 

 

ch – č (chip)

sh = š (ship)

th = vystrčit jazyk a říct th/f (think)

ng = ung/ing (thing)

ai = ej (rain)

ee = í (see)

 igh = aj (high)

oa = ou (boat)

oe = ou (toe)

 oo = u (book) nebo ů (zoo)

ue = ú (blue)

uw = ú (new)

ar = á(r ) (start)

or = ó(r ) (door)

aw = ó (saw)

au = ó (Paul)

ur = ə(r) (nurse)

ir = i(r) (girl)

ow = au (cow), ow (snow)

oi = oj (spoil)

oy – oj (boy)

ear = iər (hear)

air = ér (fair)

ure = jur (pure)

er = ər (better)

ay = ej (day)

ou = au (out)

ie = aj (tie)

ea = í (eat)

wh = w (when)

 ph = f (photo)

ire = ajər (fire)

are = er/ér (share, care)

tion = šn (celebration)

tious/cious = šs (delicious)

a-e = ej (make)

e-e = í (Pete)

i-e = aj (like)

o-e = (home)

u-e = (rule)

 

 

 

 

 

 

 

  

Autor: Alena Damijo | středa 9.7.2014 10:15 | karma článku: 17.57 | přečteno: 1652x

Další články blogera

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma článku: 32.80 | Přečteno: 3094 | Diskuse

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma článku: 30.09 | Přečteno: 1052 | Diskuse

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma článku: 25.87 | Přečteno: 778 | Diskuse

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 667 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 30.31 | Přečteno: 614 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 53 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.67 | Přečteno: 303 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 532 | Diskuse
Počet článků 110 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2002

Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na devatenáct let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)

PRÁVĚ VYŠLO:

Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle 

 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...