Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak si v Londýně sekáčujeme

V Česku se hodně mluví o tom, jaké jsou v Anglii skvělé second handy, jak se v nich výborně nakupuje, že tam je levno a hlavně že se tam dají koupit opravdu pěkné a moderní oblečky, prostě že to nejsou takové ty zatuchlé 

 

 

hadrárny z padesáté rovnoběžky, z nichž je nositelný jeden kus ze sta. 

A tak se většina osob ženského pohlaví (neb jsou to především ženy, jež v sekáčích nakupují), chystajících se do Spojeného království, těší, jak si v Anglii posekáčuje a jak tam nakoupí hromadu svršků nejen sobě, ale i svým podobně založeným, pestrý šatník milujícím, kamarádkám.

 

Já na tom nebyla jinak. Jen co jsem poprvé vyrazila na nákupní třídu, hned jsem se začala rozhlížet po vývěsní ceduli s nápisem Second hand. Překvapilo mě, že jsem nikde žádnou takovou neviděla, protože pověst hovořila, že Londýn je sekáči prošpekovaný, i usoudila jsem, že možná v onom daném centru, kde se právě nacházím, zrovinka jako z udělání žádný není. Tato zkušenost se ale opakovala na tolika nákupních třídách, že mi to až začalo být nápadně podezřelé.

 

Jen náhodou jsem tehdy ze zvědavosti vlezla do obchodu s nápisem Scope – charity shop, a co v něm nebylo – sekáč! A pak jsem vlezla do jiného charity shopu a hádejte co, zase to byl sekáč! A tak jsem pochopila, že v Londýně je sekndhendů skutečně hafo, jenže na rozdíl od ČR se nikdo nesnaží vydělávat peníze na starých hadrech, ale naopak, co se vydělá, putuje na charitu. Spousta organizací tak má vlastní obchůdky, a výtěžky jdou přímo té které společnosti. Prodavačky často tvoří důchodkyně, kterým nevadí dostávat buď minimální mzdu, nebo to dělají jako dobrovolnice zadarmo, čímž pádem charita dostává ještě více peněz a paní mají pocit, že nejsou dobré už jen do hrobu.

 

V místních charitních obchodech se ovšem nekupují jen hadry, často je to spíš taková všehochuť, oblečením počínaje a knihami, hračkami, svíčkami a LP deskami konče. Obchody fungují na tom principu, že někteří lidé se chtějí určitých věcí zbavit, ale zase je škoda je přímo narvat do popelnice, a tak je odnesou do charitního obchůdku. Tam za ně prodavačky hezky poděkují, odnesou je dozadu, oblečení vyperou, připevní cenovku, a šup s ním na krám. Pak přijdou „surfařky“, zboží si koupí, po čase je omrzí nebo se "srazí", a tak ho odnesou na charitu, tam ho odnesou dozadu atd. atd. Prostě takový koloběh zboží v konzumní společnosti.

 

V charity shopech se dají pořídit úžasné věci za extravagantně nízké ceny. Já teď třeba ujíždím na dětských knížkách, no za 50p, nechte to tam, když normálně takové literární poklady stojí kolem pěti libuší! Co se týče oblečení, je to jedna z nejlepších příležitostí, jak na jednom místě sehnat různé značky a designy za přijatelnou cenu. V Čechách už se kult značek také čím dál více rozšiřuje, ale naštěstí se ještě nerozmohl tak, jako je to tady.

 

Stále vzpomínám na svoji první aupairskou rodinu, která chodila jen v Gapovském, Nextovském a Marks&Spencerovském, a přestože to specificky nikdy nevylovila, lehce shlížela na ty, kdo měli na visačce něco o kategorii levnějšího. Jednou jsem spočítala všechna trička šestiletého chlapečka, měl jich 36 (aktivně jich nosil asi 8), všechny z výše uvedených podniků. Já měla naproti tomu dvoje džíny a na domácí převlečení dvoje černé leginy, jež jsem sice poctivě střídala, ale protože byly prakticky totožné, nikdo si toho buď nevšiml, nebo nechtěl všimnout. Jednoho dne mi desetiletá holčička, jež byla největším snobem z celé rodiny, řekla, s trochou pohrdání a výčitek v hlase, že pořád nosím jen jedny kalhoty. Udělala chybu, řekla mi to v přítomnosti svého otce, který byl nejmenším snobem, a ten holčičku sjel. Ta se mi sice na jeho nátlak omluvila, ale přesto do mě zasela červa, a tak jsem se po čase aspoň přestala nenápadně převlékat na doma, čímž se počet nošených kalhot rapidně zvýšil o dva kusy.

 

Přestože jsem měla v kapse titul Mgr, který ještě voněl novotou, připadala jsem si stále jako chudý student a v lepším případě spíš jako uklízečka, jíž jsem ve skutečnosti v podstatě také byla. Šaty sice nedělají člověka, ale na sebevědomí to také dvakrát nedodá, a tak jsem nelenila a hned, jak jsem dostala kapesné, vyrazila jsem dobývat charitní obchody. Zakoupila jsem pár velice zachovalých svršků, z nichž jsem před příchodem domů zručně strhla cedulky s nápisem Rakovina prsu a Mozková obrna, a hadříky narvala do pračky. Když jsem je věšela, dala jsem si velký pozor na to, aby ony značkové kusy nejen okázale visely všem na očích, ale aby má staronová prestižní visačka hezky trčela tak, aby ji nikdo ani při nejlepší vůli nemohl přehlédnout. Netrvalo dlouho, a paní jen tak mezi řečí prohodila: „To máš hezké tričko z toho Nextu...“ Usmála jsem se, potlačila nutkání po česku prohodit „to je ze sekáče, stálo L2.85, dobrý, ne?“ a po anglicku zdvořile poděkovala a nechala si detaily pro sebe. Na pomyslném žebříčku společenské přijatelnosti jsem postoupila o krůček výš.

 

Dostoupám však až na smetánku? Kdepak, to není nic pro mě. Já radši zůstanu u méně prestižních značek, ale zato u literárních skvostů za padesát pencí. Šaty přece nedělají člověka. 

Autor: Alena Damijo | úterý 13.4.2010 11:00 | karma článku: 29,27 | přečteno: 5931x
  • Další články autora

Alena Damijo

Jak jsem potkala anglického krále

„Příští středu teda děláme ty pohovory na novou školní účetní, platí to?“ ptám se ředitelky, zatímco listuju diářem. „Jo vidíš, to musíme přesunout, protože jsme byli pozvaní na setkání s vysokým královským hodnostářem."

29.3.2023 v 10:30 | Karma: 32,86 | Přečteno: 3102x | Diskuse| Společnost

Alena Damijo

Půl života za Malou louží

Nedávno jsem oslavila své dvacáté přivandrovalečtiny do Anglie. Z tehdejší vyjukané aupairky se stala úča na základce, místo (nuzného) kapesného beru (nuznou) výplatu a stav svobodná, bezdětná se léty proměnil ve vdaná, sdětná.

6.9.2022 v 10:45 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1064x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Co je láska?

Jako spousta náctiletých, i já měla v šestnácti pocit, že jsem prakticky expert na vztahy mezi mužem a ženou. Jednak jsem přečetla všechny "Rudolfovky", a pak jsem taky měla sešit s citáty moudrých filozofů, autorů a umělců.

14.2.2022 v 10:45 | Karma: 26,00 | Přečteno: 782x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Je to jen drobnost, taková maličkost

Možná jsem to slovo jen měla dát do uvozovek. Maličkosti jsou totiž obrovská věc! Koho někdy týral zub, ten rozumí; koho trápí teď, ten při čtení těchto řádků horlivě přikyvuje a na oteklé tváři má bolestí lehce zkroucený úsměv.

18.1.2022 v 10:45 | Karma: 24,06 | Přečteno: 669x | Diskuse| Ona

Alena Damijo

Kovářova vánoční kobyla

Kovářova kobyla prý chodí bosa. Miluju česká přísloví a vidím v nich hlubokou moudrost věků, ale s tímhle jsem až do nedávna tak úplně nesouhlasila – přece když něco umím, tak tím spíš to udělám doma pro sebe a svou rodinu, ne?

14.12.2021 v 10:45 | Karma: 22,62 | Přečteno: 563x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

  • Počet článků 110
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2026x
Vždycky jsem milovala knížky a nesnášela cizí jazyky, a tak jsem vystudovala bohemistiku. Bůh má však smysl pro humor: Původně roční aupairský pobyt v Londýně se protáhl na víc než dvacet let, a aby té jazykové ironie nebylo málo, jsem zástupkyní ředitelky na místní základce a učím číst a psát malá Briťata. 
 

KNIŽNÍ VÝPLODY: 

Anglické listí (2017)
Mé anglické sezony (2018)
Angličan v Česku aneb Czech Me Out (2019)
Češka v Anglii aneb T(r)ipy za všechny prachy (2021)
Rozmarná Anglie aneb Nikdy není tak zle (2023)

PŘIPRAVUJE SE:
Srdečné pozdravy z Řecka (Ikar, 07/24) 

Detaily knih:

https://www.knizniklub.cz/autori/59210-alena-damijo.html

 

Kontakt: damijoa@gmail.com